Har självskadebeteende och självmordstankar
Mår psykiskt dåligt. Har självskadebeteende, självmordtankar och mycket ångest har även sömnsvårigheter kan aldrig sova. Går runt med en klump i magen och gråten i halsen hela tiden dygnet runt. Mår dåligt över min kropp tex att jag har mycket fett och stora lår, alla på tex Instagram eller andra sociala medier säger att man är fin som man är osv men det är ju lätt för dom att säga när dom har helt perfekt utseende. Vill få hjälp har mått såhär i snart 3 år och vill bara må bra. Vill absolut inte att någon i min familj ska veta hur jag mår för min relation med mina föräldrar kommer ändras och dom kommer se mig på ett annat sätt samma med resten av min släkt och kompisar.
har intressen som tex fotboll men börjar tröttna, det ända jag gör på dagarna är att gå till skolan och efter skolan går jag hem och sover för jag sover inte på natten för det känns som den ända stunden där jag kan skada mig själv i lugn och ro och även tänka i lugn och ro. Är aldrig med vänner längre för orkar inte. Skolan går bara sämre och sämre har E i Alla ämnen och orkar inte plugga.
Snälla hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du nu känner att du vill må bättre och få hjälp. När du väl börjar tänka så kan mycket förändras.
Du skriver att du mår dåligt över din kropp. Det låter som du jämför dig med andra som har ”perfekt” utseende. Om du vill må bättre kanske du ska försöka inte vara så upptagen av hur du ser ut? Och framför allt inte hela tiden jämföra dig med de du tycker är ”perfekta”. Inte alltid så enkelt, tyvärr.
Jag blir väldigt bekymrad när du beskriver dina sovvanor. Naturligtvis kan du inte orka med skolan om du är vaken på natten och att du inte orkar vara med kamrater är inte heller bra. Hur ska du göra för att kunna få tillbaka vanliga sovvanor igen?
Du skriver att du absolut inte vill att någon i din familj ska veta hur du mår. Det försvårar dina möjligheter få hjälp eftersom dina föräldrar måste vara informerade och ge sitt stöd för att du ska kunna få hjälp på tex BUP eller en vårdcentral.
Varför är det så viktigt att de inte vet? Du har mått så här i snart 3 år - alltså sedan du var 10 år! Tror du att de inte längre kommer att tycka om dig om du berättar om hur svårt du har det eller tror du de kommer bli besvikna på dig eller ...? Bara du vet - men jag tycker du ska försöka berätta för du förstår att du behöver hjälp och det blir så mycket lättare med hjälp och stöd. Dessutom behöver du inte låtsas och undanhålla hur du mår hela tiden. På sätt och vis tycker jag du verkar vara en fantastiskt stark, tålig och uthållig person!
Så för att få bra hjälp måste du kunna prata om dina självmordstankar, din ångest och ditt självskadebeteende. Du skulle kunna prata om detta anonymt på Bris eller chatta både på Bris och Tjejzonenen. Du kan också läsa en hel del bra saker om självskada på Shedo där du också kan chatta. När du känner dig lite mer bekväm med att prata om dina problem kanske du kan ta kontakt med din skolkurator eftersom dina problem påverkar din skolgång.
Jag önskar dig verkligen lycka till och att du vågar bryta din ensamhet. Du är inte vuxen än - du behöver inte klara av allt alldeles själv! Och även som vuxen, kommer du att erfara, behöver du andra hela tiden. Det gör vi alla.