Ibland går jag in i mörka perioder
ibland går jag in i mörka perioder då jag låser in mig på mitt rum i dagar utan att prata med någon, brukar heller inte äta någonting. Jag använder inte mobil eller dator, kan heller inte sova så det brukar sluta med att jag bara ligger och stirrar i taket medan tankar rusar fort i huvudet så att jag svimmar. Jag bryr mig inte om någonting, inte ens min familj eller vänner. Jag hatar att må sådär för att jag vet innerst inne att det är onödigt och slöseri på tid, jag är mesig och svag men jag kan inte tänka under de perioderna. Jag har fått en skev uppfattning om världen, jag känner att jag förtjänar det negativa som händer mig och det positiva är bara turen. Jag gör inget rätt varse sig det gäller skola, jobb, vänner, killar, familj. Jag har förtjänat allt jag gått genom men på ett sätt vill jag hämnas, vet inte hur jag tänker. Jag undrar om det kommer bli bättre eller värre? Jag har ingen direkt bästa kompis eller pojkvän att berätta hur jag känner för eftersom de flesta jag älskat lämnat mig. Jag känner inget behov att berätta för någon heller då det bara är en börda och dessutom inget viktigt, jag vill hellre att de ska må bra än att jag ska. På det sättet känns perioderna mer onödiga eftersom ingen vet, och om ingen vet så är det som om det inte händer. Vet egentligen inte vad jag vill komma fram till eller vilket svar jag vill ha, om jag ens ställt en fråga men jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom dessa perioder börjar komma tätt. Har jag, som 17-åring gått in i väggen? Om svaret innehåller "Testa gå ut och rör på dig! Ät bra och nyttig mat! Sov ordentligt!" osv så känns detta relativt onödigt eftersom det inte fungerar och jag är inkapabel till att tänka positivt när jag mår dåligt.
BS

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tror inte heller några käcka och glada tillrop kommer att hjälpa dig så mycket. Jag tror  du behöver bra psykiatrisk hjälp. Dels får hjälp med att utreda dessa mörka tillstånd du så bra beskriver och dels få någon typ av behandling -samtal och/eller medicin så att du kan må bättre och slippa gå in i dessa perioder.
På sikt vore det väl också bra om du bättre kunde förstå dessa negativa tankar du får om dig själv och som du känner att du förtjänar. Ditt brev innehåller väldigt mycket som vore värt att prata om många gånger för att tillfullo förstå på ett bra sätt men för det behöver du en samtalskontakt som varar ett tag.
Eftersom du är 17 år tycker jag du ska ta kontakt med BUP i första hand och berätta som du gör i ditt brev om perioderna, mörkret,  isoleringen, negativa tankar osv. Du kan tala om att du skrivit till oss och du kan läsa vad du skrivit. Det är en väldigt bra utgångspunkt.
Du förtjänar att mycket positivt händer med dig nu och framöver!