Vill sluta mitt självskadebeteende
För ett tag sen började jag att skära mig. Inte djupt eller något sånt men jag är jätte rädd att det kommer att gå så långt att jag faktiskt gör riktig skada till mig själv.
Jag går på BUP och jag pratar ofta om mina problem med mina föräldrar men jag känner att dom har alldelens för mycket problem just nu för att jag ska prata med dom. Jag är rädd att dom kommer bryta. Dom har varit på gränsen i några år nu och jag vill inte putta över dom. Men jag vill gärna kunna sluta innan mitt självskadebeteende går för lågnt. Vad kan jag göra?
Elsa

BUP svarar:
Hej!
Du måste våga berätta! Du kommer inte att putta dina föräldrar över gränsen om de får veta. Tvärtom kan det kännas bättre att veta hur det faktiskt är. För då har man möjlighet att se hur allt hänger ihop och vad man kan göra för att det ska bli bättre.
Kanske din rädsla att berätta för dina föräldrar också handlar om din egen rädsla för att se deras reaktion. Men även om de blir förskräckta eller ledsna först, kommer de att orka med det. Eftersom ni har en relation där ni ofta talar med varandra om saker, tror jag att de uppskattar att du är ärlig mot dem.
Kanske det också tar emot att berätta eftersom du förstår att du då måste försöka sluta skära dig. Det du har fått ut av att skära dig, en tillfällig lättnad, kommer att tas ifrån dig.
Men det är mycket bättre att uttrycka sig genom att tala om det som är svårt. Då kan man hitta vägar till att göra det svåra bättre. Att göra sig själv illa är ingen lösning, bara just en tillfällig lättnad. Och det riskerar att bli värre och värre.
Du är klok som vill ha hjälp att sluta skära dig innan det går för långt. Ni har en pågående kontakt med BUP. Börja berätta för den du träffar där. Hen kan sedan hjälpa dig med att berätta för dina föräldrar.
Gör det fast du är rädd! Det är det bästa att göra nu.