Mobbad och deprimerad
Hej!
jag är en tjej på snart 13 år. Jag har varit deprimerad sen jag va 10-11. Jag behöver verkligen hjälp då jag skär mig nästan varje dag jag börja när jag va runt 11. Jag tänkte på självmord nästan hela tiden. Jag ”skolkar” oftast från skolan då jag verkligen inte trivs mina lärare behandlar mig annorlunda än vad de gör med dom andra. Min ”kompis” sa till lärarna att jag hade skärt mig då fick jag prata med kurator osv. Men inget har hjälpt.
Mina lärare behandlar mig annorlunda för dom vet att jag skärt mig. Jag blir även mobbad i skolan och har ingen att vända mig mot. Ingen förstår. Mobbarna säger hela tiden till mig ”gå åh dö” ”du är inte värd något” ”jävla äckel” ”du är så svag så att du måste skära dig och skolka” osv. Tänker nästan hela tiden på när jag sa ta mitt liv. Men vill ju knte såra dom i min närhet. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Jag orkar snart inte längre!
:(

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skriver till oss trots att du känner dig så ensam och rädd. Du beskriver en svår situation som du befinner dig i. En situation som man helst inte skall vara ensam i.
Du berättar att du varit hos skolkuratorn men att du inte tyckte att det hjälpte dig. Kanske finns det någon annan vuxen på skolan som du har förtroende för som du skulle kunna pröva att prata med? Har du berättat för dina föräldrar om hur du har det i skolan och hur du känner dig? Om du inte har gjort det så tycker jag att du skall göra ett försök att prata med dem och berätta hur du har det och att du vill ha hjälp att må bättre. Då kanske dina föräldrar kan hjälpa dig att prata med skolan.
Skolan ska hjälpa alla som blir utsatta och mobbade. Men jag tror att du behöver hjälp med att prata med din skola. På Friends hemsida kan läsa om vad de skriver om mobbing och skolan ansvar. Kanske du kan visa den sidan också för dina föräldrar.
Du beskriver också att du känner dig så ledsen att du tänker på att du inte vill leva och att du skär dig nästan varje dag. Jag tycker att det låter viktigt att du får hjälp med det också. Kanske är din ledsenhet och dina självmordstankar och att du skär dig ett resultat av att du har och har haft en allt för svår situation i skolan. Så jag skulle säga att du både behöver hjälp med att få en bättre situation i din skola och med att hantera din ledsenhet, ångest och självskada. Jag tycker att du skall vända dig till din BUP-mottagning. Du kan ringa själv men det bästa är om du och dina föräldrar kontaktar BUP. Att föräldrarna tycker att det är viktigt att du och din familj får hjälp. Tveka inte att ta kontakt med BUP. Du har ju tagit det första viktiga steget när du skrev till oss.
Lycka till!