I vilken riktning skall livet gå?
Jag känner mig vilse och har ingen aning om vart jag ska gå i mitt liv även om jag är 15 och bor med min mamma och två syskon så mår jag hemsk jag litar inte på nån och vill inte ha någon hjälp men enda så söker jag efter hjälp finns det ett sätt för mig att försvinna utan att människor blir ledsna eller mår dåligt ? Av det beslutet jag har taggigt jag har tänkt och jag kanske ska joina militären nått som jag faktiskt gillar, mörkret döda människor människor som lider. Jag själv har skurit mig gjorde det nyss idag känner inget böjar stirra in i ingenting och min tankar kommer ingenstans bara helt tomhet mörkret jag har depression och adhd och dykleksid jag skriver ner mina tankar och problem för att få ut dem men på ett sätt kommer dem alltid tillbaka och jag hamnar på samma väg igen jag gillar den hära vägen men jag vill ha mer kraft mer makt mer kontroll över den och inte bara en som går utan någonting som alla andra
c.a

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du inte vet i vilken riktning ditt liv skall gå. Du kanske begär mycket av dig själv när du redan försöker ha klart för dig i vilken riktning ditt liv skall gå. Det brukar kunna vara så när man är i din ålder. Det brukar vara en tid i livet då man börjar undra och fundera vad det skall bli av en.
Du beskriver ju också en del mera mörka tankar och att du skär dig själv och att du skriver ner dina tankar för att få dem ur dig. Trots det verkar de komma tillbaka hela tiden. Jag tycker att det låter viktigt att du får hjälp och någon att prata med som du kan fundera med tillsammans över de svåra frågorna och tankarna du har trots att du skriver att du inte litar på någon och att du inte vill ha hjälp. Men du har ju tagit ett första steg när du skrev till oss och det tycker jag var ett bra steg du tog.
Jag undrar också om din mamma som du bor med och din pappa vet hur du känner dig? Om inte kanske du kan fundera på om du inte skall försöka prata med dem också. Det brukar vara så att föräldrar vill veta hur det är med deras barn. De brukar de vilja även om barnen inte mår bra och har det svårt och jobbigt som du verkar ha det.
Jag tycker att du skall prata med din mamma så att ni tillsammans kan kontakta BUP. Du kan också ringa till BUP själv och berätta om hur du har det och om dina tankar och känslor så får du se vilket nästa steg i sådana fall blir. Du kanske kan tänka att det sämsta som kan hända är att du lär dig något om dig själv.
Om det känns svårt att prata med någon förälder eller annan vuxen så kanske du kan prova att chatta med någon först? I bland kan det kännas tryggare att tala om det svåra anonymt, innan man tar det stora steget att berätta för en vuxen i verkliga livet. Jag skickar med en länk om hur du kan få hjälp och stöd på nätet.
Lycka till och tänk på att livet inte alltid kommer att kännas så  här tungt!