Vet att jag är tjock och ful
Hej! Jag är en tjej och har problem med tankarna om min vikt. Jag äter som jag ska ( tror jag ) men börjar dra ner mer och mer på sockret. Jag säger till mina vänner att jag tycker jag är tjock men jag får alltid samma svar tillbaka ” nej du är inte tjock ”. Jag vet att dem bara säger det för att vara snälla då jag egentligen vet att jag är tjock och ful. Jag säger att jag ska börja äta mindre men då så säger dem att det kommer bara göra allt värre för att jag tränar, så då måste jag ljuga för dem och säga att jag kommer äta som jag ska. Vad ska jag göra?
En tjej som vill ha svar

BUP svarar:
Hej!
Ditt brev ger intrycket att du inte riktigt äter som du ska men att du känner att du måste ljuga om det. Det låter som något som kan bli ett problem eller som redan är det.
Man kan känna sig som du skriver, tjock och ful, fastän andra inte alls uppfattar en så. De som har en långt gången ätstörning kan uppfatta sig vara överviktiga samtidigt som alla andra ser personen som kraftigt underviktig. Ens egen kroppsuppfattning blir förvrängd och man ser inte detsamma som andra ser.
Du tycker du är tjock och dina kamrater tycker att det inte är så. Du kan stämma av din vikt med verkligheten genom att räkna ut ditt BMI eller ännu hellre gå till skolsköterskan, väga dig där och tala med hen om din vikt.
Att äta mindre samtidigt som man tränar kan vara farligt för kroppen om man äter och väger för litet.
Jag tycker du ska tala med skolsköterskan och med dina föräldrar. Kanske vill du inte så gärna göra det för att du är rädd att de inte ska hålla med dig och försöka hindra din viktnedgång.
Men att fortsätta med något som kan komma att utvecklas till en ätstörning kan vara mycket svårare att komma tillrätta med än att göra något åt det nu.