Ensam med allt det svåra och har tappat livslusten
Hej, jag har skrivit till er förut och tycker själv att jag fick ett bra svar tillbaka från er. Jag mår dåligt, så dåligt att jag inte har någon livslust kvar. Jag har följt era råd som jag fick sist jag skrev men ingenting blir bättre, snarare sämre.. Jag har inga vänner och ingen i min familj som jag har bra relation med, alltså så går jag runt och håller allting inom mig.
Varje dag för mig är svår på grund av min socialfobi. Jag är rädd på skolan, det är svårt att förklara men jag vill inte bli sedd någonstans. Min lillebror som är 2 år yngre mår inte bra, han har heller inga vänner och gör allmänt dumma saker. Han kallar min mamma för vissa saker och skriker hela tiden. Min mamma är fruktansvärt orolig och deprimerad av detta, likaså min pappa. Jag har aldrig sett min pappa såhär, han svarar knappt när man pratar med honom. Jag har en syster också som är 3 år äldre än mig, det känns som att hon också mår dåligt av detta men inte lika som oss andra. Min bror har samtal lite då och då med socialen och det oroar mig så mycket. Vi är inte samma glada familj längre. Sen blir det inte bättre av att min pappa inte har något jobb så vi har inte sån stabil ekonomi. Min bror ska ha saker hela tiden, dyra saker och det gör bara saken ännu värre.
Jag har ingen att prata med och jag går runt varje dag och undrar vad jag ska ta mig till. Jag försöker att skaffa mig vänner men jag uppfattar det som att alla tycker att jag är så sjukt jobbig. Jag vill verkligen få till en förändring för så som jag ser det nu så kommer allting bara att bli värre om ingenting bra händer, såklart. Jag har pratat med min skolsköterska men hon kan inte hjälpa till, ett förslag var att jag skulle gå till skolkurator men jag har sedan tidigare gått där och det hjälper mig ingenting. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vill inte att jag ska fortsätta gråta mig till sömns varenda kväll..
Ida

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga.
Du beskriver verkligen din situation på ett sätt som gör att det inte är svårt att förstå hur svårt och tungt du har det. Du beskriver också hur ensamt det är för dig då du inte har några kompisar och då du inte känner dig riktigt nära någon i din familj. Och att då göra som du säger att du gör, att hålla allt inom dig själv, gör det nog inte lättare för dig utan snarare kanske svårare.
Det brukar kunna vara så att om man håller saker för sig själv och tankarna inte delas med någon annan att det blir allt svårare att tänka klart och känna hopp. Du säger att din familj tidigare var en glad familj. Det är svårt för mig att veta vad som hände och hur det blev som det nu är. Du skriver om din bror och hur han är men var han också en glad person tidigare.
Att din pappa är arbetslös och ni inte har samma stabila ekonomi som tidigare kan nog vara en förklaring men kanske är det så att det finns flera saker som har hänt som skulle kunna vara del av en förklaring till att ni har det så svårt som ni har det och att du blir så starkt påverkad. Antagligen är det flera saker som skulle behöva hända för dig. Om det är krångligt för dig med kompisar och du känner dig utanför behöver skolan ta tag i den situationen. Det har de skyldighet att göra. Kanske kan du ta hjälp av mamma och prata med skolan om det.
Du kan läsa på Friends hemsida om vad t.ex. lagen säger om mobbing. Sen tycker jag att du behöver få träffa någon att prata med och som kan vara en hjälp för dig. Du kan också pröva att kontakta Ungdomsmottagningen för att se om du kan få träffa någon där som du kan få hjälp av och prata med.  Försök att prata med dina föräldrar om hur du känner dig så att de kanske kan kontakta BUP för ett första besök där ni kan få prata om dina bekymmer och vilken hjälp du behöver. Jag tycker inte att du bara skall fortsätta att gråta dig till sömns. Det finns hjälp att få och du måste nog inte alltid känna som du känner.
Lycka till!