Har jättedåligt självförtroende
Hej, jag har ett stort problem med mig själv. Jag har jättedåligt självförtroende, jag ligger och gråter när ingen ser, så fort jag är ensam så börjar jag tänka på alla mina misstag och hur värdelös jag är. Jag har också haft jättemycket stress över skolan och grejer, så jag började skolka och typ inte brydde mig längre. Jag har slutat med alla mina hobbys, jag blir lättirriterad, vill inte vara i närheten av folk, blir bara rädd o stressad och illamående när jag är med folk, några gånger har jag skärt mig, såren var kvar ganska länge så jag behövde alltid ha en kofta på mig så att ingen skulle märka mina sår. Jag kan bli jätteledsen när mina föräldrar stänger av nätverket hemma för att internet är det ända jag använder just nu, och jag har inget annat att göra.Grejen är att jag har snälla föräldrar som bryr sig om mig och så, därför får jag ångest att det finns andra som har värre problem än mig och att jag bara överdriver, jag menar ingen vet om min psykisk ohälsa, inte ens mina föräldrar. Jag har självmordstankar, är hela tiden deprimerad, har inga vänner, det känns som att ingen vill vara min vän på grund av mitt utseende, jag känner mig jätteful, därför går jag aldrig ut med folk och så. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra, jag är väldigt säker att jag har depression, jag blir liksom lätt irriterad över små saker, och det brukar leda till att jag börjar gråta och att jag vill dö. Jag vet inte vad jag ska göra, det ända sättet just nu är att ta självmord, det är det ända jag tänker på just nu, att jag kommer slippa alla mina problem, men ändå då är jag jätterädd för att dö.
Helena

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och din fråga.Vad bra att du skriver till oss nu när du känner dig osäker på vad du ska göra. Kanske är det ditt dåliga självförtroende som spökar igen?Det är som du inte riktigt litar på att andra ska tro på dig om du skulle berätta hur dåligt du mår eller som att du inte riktigt kan lita på dig själv?
Om du kan berätta som du gör i ditt brev till oss då tror jag andra kommer att förstå om inte allt så tillräckligt mycket för att förstå att du behöver stöd och hjälp nu. Jag tror du kan få mycket hjälp på BUP eller kanske en vårdcentral. Jag tror det finns en hel del du skulle kunna få hjälp med vad beträffar ditt dåliga självförtroende och vad det ställer till med. Men först tycker jag du ska berätta för dina föräldrar. Då kommer de också på ett helt annat sätt förstå hur viktigt ditt internet är för dig nu innan du igen vågar träffa folk och blivande vänner.
En annan möjlighet som ibland är lättare är att ta kontakt med skolkuratorn. Det kan kännas naturligt eftersom en del av dina problem visar sig i skolan.
Lycka till!