Har ADD och kan inte kontrollera min ilska
Hej! Jag har add och när jag blir riktigt ledsen och arg kan jag inte kontrollera min ilska och har ofta sönder saker i vårt hem. Det händer inte allt för ofta då jag försöker jobba på att kontrollera min ilska men när det väl händer så tycker jag det är riktigt jobbigt efteråt. Jag har tillexempel skadat dörrar, vägar och annat. Min mamma har sökt för sånt här ekonomi stöd tror jag det är just eftersom jag har add men fått nej på det. Jag mår jätte dåligt över detta och tycker jätte det är jätte synd om henne som får stå för de här kostnaderna just när vi har en väldigt dålig ekonomi och knappt har råd med någonting. Jag gör detta inte med mening,jag tänker verkligen inte om jag har sönder något och gör det så impulsivt! Vad ska jag göra?
:/

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt för dig att känna att du gör saker som du sedan ångrar och verkar ha skuldkänslor för. Det är ansvarsfullt av dig att ändå klara av att se hur dina beteenden påverkar andra. Att du inser det kommer hjälpa dig i livet att kunna säga ifrån när du upplever problem, precis som du gör nu när du skriver till oss.
Jag kan inte låta bli att fundera över om det kan finns en koppling mellan din ADD-problematik och dina besvär med ilska. ADD-diagnosen i sig behöver inte innebära att man också har problem med ilska och utbrott men ADD-svårigheter kan öka sårbarhet för att till exempel reagera med ilska utifrån olika faktorer.
Många gånger kan problem med ilska hänga ihop med att man lever med en allt för hög grad av stress, som vid ADD eller ADHD ofta kan hänga ihop med att man saknar tillräckliga anpassningar eller stöd hemma i vardagen och i skolgången. Det vill säga att de egna och andras förväntningar på vad man ska klara av många gånger kan vara felaktiga eller för höga.
Det kan medföra att man kan vara på bristningsgränsen till sin förmåga att orka komma ihåg allt man behöver, hålla reda på allt man behöver, få gjort allt man behöver hemma, i skolan och i kontakten med vänner.
Hur är det för dig? Kan det vara så att du bär på allt för hög press som du själv nu försöker hantera snarare än att du, dina föräldrar och din skola har hittat fram till rätt nivå av kunskap och anpassningar om vad din ADD-problematik innebär?
Det här behöver du få hjälp med att reda ut och föräldrar brukar kunna ta hjälp via ADHD-center inom Habilitering eller via föräldrastöd från socialtjänsten. Läs gärna mer om hjälp vid ADD/ADHD via vårdguiden1177.
I skolan behöver man få hjälp med en egen en plan vilken typ av anpassningar och stöd man behöver.
Om du känner att du och din familj redan har arbetat med de här och har den hjälp du och ni behöver för ADD, så tror jag att du också skulle kunna vara hjälpt av en samtalskontakt för stöd att förstå om det eventuellt kan finnas andra orsaker som kan bidra till ilskan. I en samtalskontakt kan du få hjälp att lära dig strategier att hantera dessa känslor på andra sätt.
Om du har någon pågående vårdkontakt för ADD så kan du och din familj ta upp fråga om samtal för problem med ilska via den mottagningen, annars kan du också vända dig till en ungdomsmottagning som erbjuder samtal.
Hoppas du fick svar på din fråga.
Ta hand om dig!