Självskadar och har självmordstankar varje dag
Jag har en så kallad "Emotionell störning" och det är tydligen min djupa depression jag är i. Jag har försökt tagit mitt liv ett flertal gånger men inget lyckats. Jag har enorma självmordstankar varje dag. Jag självskadar varje dag och jag klarar det inte så mycket längre. Jag är 16 nu och jag har provat söka hjälp hos Bup/kurator/ungdomscoach ja allt känns det som. Men jag får ändå inte den hjälp jag behöver. För dom vet inte hur dom ska hjälpa mig. Jag klarar inte att ha mitt liv såhär så mycket längre. Jag vågar inte heller söka hjälp på typ Unga vuxna eller Ungdomsmottagningen. För om jag säger hela sanningen så måste dom berätta för mamma och pappa eftersom jag är under 18. Jag ger snart upp mitt på riktigt och lämnar världen med ett stort hål bakom mig. Hjälp mig vilja leva...
Emelie.

BUP svarar:
Hej Emelie!
Det är tråkigt och inte bra att du inte får den hjälp du behöver. Ibland är det svårt att hitta rätt hjälp och även om det är väldigt jobbigt att söka på nytt är det viktigt att inte ge upp, utan att försöka igen.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men jag uppfattar det som att du inte har berättat hela sanningen för dem som du har träffat. Jag kan ju ha förstått fel, men om du ska kunna få rätt hjälp måste den du träffar få hela sanningen - speciellt det som är allra svårast. I annat fall är det svårt att vara till hjälp.
Du är 16 år och då behöver dina föräldrar få veta om du utsätter dig för allvarliga risker med din hälsa. De behöver finnas och kunna ha en möjlighet att stötta dig. Däremot behöver inte dina föräldrar veta dina innersta tankar och känslor - det  kan stanna mellan dig och din behandlare.
Det är också viktigt att du får vara med och säga ditt om vilket stöd som fungerar för dig, Det kan man behöva hjälp av sin behandlare att formulera och diskutera. Alla är vi olika så det som passar för en person kanske inte passar för dig.
Jag tror att det är jätteviktigt för dig att du känner att du har kontroll över vad som händer dig. Att du är 16 år betyder också att du har mycket att säga till om när det gäller din behandling.
Att hitta rätt väg i en behandling är en process som ibland kan ta tid. Jag förstår att du kan känna dig otålig och besviken eftersom det låter som att du gjort flera försök Men jag hoppas att du inte ska ge upp, för trots allt så är det möjligt att må bättre.
Jag tycker att det är hoppfullt att du vill leva trots att det är så tungt. Jag tolkar det som att det finns saker i ditt liv som är viktiga för dig. Jag skulle vilja att du funderar mer på det - vad är viktigt och hur ska du kunna ta till dig och öka på det viktiga och betydelsefulla.
Jag tycker att du ska söka  hjälp, och'Ungavuxna tror jag är ett bra alternativ. Du kan förstås också välja en ungdomsmottagning. Både på Ungavuxna och på ungdomsmottagningen jobbar man med lite äldre ungdomar. Det gör att man är lyhörd för ungdomars behov av att vara delaktiga och att ha kontroll.
Du kan ta upp med den du pratar med, att innan du berättar allt vill du försäkra dig om att få veta hur och på vilket sätt informationen ska gå vidare till dina föräldrar.
Innan du fått en ny kontakt vill jag tipsa om självmordsupplysningen som är en bra sida att vända sig till när tankar på självmord blir allt för svåra att hantera.