Ingen tror på mig
Hej! Jag är en tjej på 14 år som har haft problem på senaste tiden. Jag har det bra hemma och på skolan men har en massa grejer som ger problem. Ingen tror på mig när jag berättar om mina problem utan säger bara att jag är hypokondrin. Jag sover t.e.x jätte dåligt. Jag tror att det kan vara stress men jag vet inte riktigt hur stress känns. Jag går och lägger mig ganska sent men vaknar ändå av mig själv jätte tidigt typ 5  och kan inte somna om. Jag gråter jätte lätt och har svårt att koncentrera mig på lektionen. Jag är hyperaktiv och impulsiv. Jag måste alltid prata i munnen på alla andra och gillar det inte om folk inte har all deras uppmärksamhet på mig. Jag får hela tiden hjärtklappning, skakar i händerna och fingrarna nästan hela tiden och blir lätt andfådd även fast jag tränar ganska ofta. Förra året var jag jätte nedstämd och försökte skada mig själv flera gånger utan att det gick. Jag tycker det är jätte jobbigt att inte mina föräldrar tar något av detta på allvar även fast jag berättar för dom. Jag har trott länge att jag har ADHD men eftersom jag har helt okej betyg och inte visar mina symptom så öppet tror ingen på mig. Är mina problem allvarliga nog att få hjälp av BUP? Tacksam för svar (Jag är hypokondrisk också vilket lätt ger mig ångest)
Hypokondrik

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad att läsa i ditt brev att du har det bra hemma och att du trivs i din skola. Det är ju jätteviktigt att man har det bra hemma och på sin arbetsplats vilket i ditt fall är i skolan.
Du tar upp att ingen tror på dig när du berättar om dina problem. Det måste kännas jobbigt. Jag vill börja med att berömma dig för ditt mod, att du tagit steget och berättat hur du har det och vad som just nu känns jobbigt. Toppenbra!
Vi brukar i våra svar ge rådet att berätta för någon vuxen om hur man mår, vad som oroar och gör att man mår dåligt. Att det kan var skönt att någon annan vet och att man kan få hjälp, råd och stöd. Att man inte är ensam om bekymret. Bra att du tog det steget. Nu över till det du upplever som ett stort problem.
Jag vet inte hur länge du gick och laddade, försökte hitta rätt läge för att berätta. Samlat mod och sedan börjat berätta. Reaktionerna blev inte som du förväntat dig vilket är trist. Du blev säkert riktigt besviken. Kände dig inte sedd. Du kanske blev både arg och ledsen på samma gång. Fast det kan kännas svårt är mitt råd att återigen berätta att du fortfarande har svårt att somna, vaknar tidigt och kan inte somna om. Att du måste få hjälp med detta för att sömnsvårigheter påverkar skolarbetet och kan sänka dina betyg. Om inte föräldrarna ger den respons du vill ha. Gå till din mentor, skolsköterska eller någon vuxen du känner förtroende för. Alla som du berättat för kan väl inte sagt att du är hypokondrisk. Någon måste väl reagerat på ett annat sätt. Gå till den du tycker förstod dig bäst och be om hjälp och stöd att ta upp problemet igen. Ge dig inte och fortsätt tills de förstått läget.
Jag vet inte om du kan stanna upp och lyssna på reaktionerna och svaren. Flera korta samtal är kanske bäst. Det kan ju vara svårt om man som du beskriver dig vara hyperaktiv och impulsiv. Viktigt att du försöker lyssna så länge det är möjligt och inte avbryta. Fråga igen vad dom menade om du inte klarade av att behålla fokus under hela samtalet eller om känslorna tog över.
Dina föräldrar och dina klasslärare behöver även få veta att du tycker att det är svårt att koncentrera dig på lektionerna. Att du sedan lång tid tillbaka funderat på om du har ADHD. Att du kämpar hårt för att behålla dina helt ok betyg.
Du skriver att du inte visar upp dina symptom så öppet. Där kan vi kanske ha en förklaring på varför du inte upplever att de tror på dig.
Om dina problem är allvarliga nog för att få hjälp av BUP kan jag inte avgöra utifrån ditt brev. Att du behöver få hjälp med din sömn ser jag som superviktigt. Vänd dig till skolsköterskan med dina sömnproblem som ett första steg. De lärare du har som känner dig behöver ge sin syn på hur dom upplever att det fungerar i skolan för dig. Om det är aktuellt att gå vidare att undersöka om du har ADHD vet skolan hur du och dina föräldrar går vidare med detta.
Lycka till!