Tala med någon utanför familjen
Hej, jag vet inte vem jag ska vända mig till och fråga. Men jag har under några månader mått psykiskt dåligt och inte viljat leva längre har ångest och grova sömn problem och mår bara piss hela tiden! Jag är bara 16 år och kan ej prata med någon i familjen då jag inte litar på dem och när jag säger något så bryr de säg inte! Soc vill jag ej kontakta och finns ingen kurator osv då skolan är så liten & jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller om det finns någon medicin man kan få utskriven som är ångest dämpande utan föräldrars tillstånd för de tycker inte att jag mår dåligt.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker såhär: dina sömnproblem hänger ihop med din ångest och din ångest hänger ihop med att din relation till dina föräldrar är dålig, att du inte känner dig sedd och förstådd av dem som alla barn och ungdomar först och främst vill vara sedda och förstådda av, nämligen av föräldrarna. Det kan finnas en del andra omständigheter i ditt liv som också påverkar ditt psykiska mående - det vill säga att du mår dåligt och har ångest men dessa tre moment som jag nämnde och sambandet mellan dem är ganska självklart.
Du frågar hur du skulle kunna få medicin mot din ångest men jag är inte alls säker på att det är medicin som du i första hand behöver. Ibland kan man behöva medicinering men först efter att man haft ordentliga samtal kring orsakerna till ångesten ledsenheten, sömnsvårigheterna och försökt att komma till rätta med dessa orsaker. "Kemiska" lösningar i sig själva ger ingen lösning för problem i relationer och i det faktiska livet även om man kan behöva komplettering med medicin också.
Du är egentligen inne i rätt spår när du säger att du skulle vilja tala med en kurator men det finns ingen sådan i din skola. Det finns dock andra möjligheter för dig. Mitt första förslag är att du söker upp ungdomsmottagningen. Du kan också ringa till vårdcentralen eftersom många vårdcentraler har infört mottagning för psykiska problem. Ring och fråga där. I din ålder kan du också ringa till BUP-mottagningen du tillhör (adresserna finn på vår hemsida) och säga att du vill komma själv på grund av dina problem med dina föräldrar. På alla dessa ställen kan man ta ställning till om du också behöver medicin och i så fall hur man kan lösa problemet med dina föräldrarnas samtycke. Eller det visar sig att medicin inte behövs och du börjar må bättre med hjälp av samtal.
Det allra viktigaste är att du börjar faktiskt tala med någon, att du inte är ensam med all din ångest och sömnproblem, att du hittar stöd, förståelse, och hjälp. Som en mellansteg kan du också gå in och chatta med någon på bris.se eller tjejzonen.se och diskutera problemen mer konkret, få mer vägledning och råd.