Har alltid gjort allt för andra och offrat mig själv
hej, ja är en tjej på 12år och mår it världs bra.. ja har dåligt självförtroende, ja hatar mig själv, har även kroppskomplex, självskadebeteende o självmordstankar. ja har gjort dåliga val o gjort mycket fel men, ja kan it sluta hjälpa människor ja har alltid gjort allt för alla o offrat mig själv men ja har aldrig fått nått tillbaka. o ja har blivit mobbad period till period ganska tätt inpå. d har hänt några gånger att min psykiska hälsa kommit på tal pga att t.ex. mina vänner sett sår på mina armar o d enda dom frågar är liksom ”gör d ont?” o ja vet it vad ja ska svara för just då år d det enda som känns rätt. ja gråter varje kväll minst 3-4 timmar o är ständigt nedstämd kan it ens va glad på samma sätt som förr längre. o klarar it låtsas le mycket längre. på senaste tid har ja börjat tänka hur mycket bättre allas liv vore utan mig o min slutsats är ”sjukt mycket bättre”. ja är inte den där dom behöver ja är bara ett stort problem som hamnar nånstans där bak bakom alla andra o liksom slängs på soptipen. ja kan it känna nått längre ja är typ vilsen.. ja vill typ bara att allt ska ta slut.. eller mer riktigt så känns det som den enda utvägen.. ja har varit med i mycket ”drama” som d kallas alltså bråk. o ja har gått t en kurator i ett år nu o d är typ dagligen jag är där och d hänt nått nytt. ja blir ofta utfryst, kallad saker, hemska saker, nedtryckt, kränkt, o fysiskt kan ja bli slagen nån gång. men som sagt ja är ingen som bara kan stå o titta på när nån gråter efter att ha bråkat me nån annan,, så då stöttar ja båda o försöker trösta men d leder t att i slutet får ja all skit av alla o aldrig ett tack. skulle ja däremot it hjälpa t skulle ja it kunna leva med mig själv. snälla vad ska ja göra!? //en tjej som är beroende av all hjälp som finns!!
A

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss. Jag tycker du på ett klarsynt vis berättar om den olyckliga spiral du hamnat i, du står inte ut att se någon annan må dåligt eller illa behandlad så du försöker göra allt för andra, och konsekvensen av det har blivit att du själv nu håller på att gå under.
Stanna upp en liten stund och fundera, varför tror du att det är så svårt för dig att se just någon annan gråta eller må dåligt? Jag förstår att jag ställer en fråga som säkert är svår att kunna svara på på egen hand, men det är en viktig fråga som du någon gång behöver förstå dig på om dig själv. Men just nu kan du lämna den frågan.
Det som är viktigt nu är att inse att nu har du kommit till den punkt att du måste rädda dig själv. Det är din allra viktigaste uppgift.
Det är inte meningen att du som också är ett barn ska offra dig själv för att försöka rädda andra jämnåriga.
Föräldrar är ytterst ansvariga för att hjälpa sina barn, och om föräldrar inte klarar av det så finns det andra system i samhället som har till uppgift att hjälpa till. Skolpersonal har sina skyldigheter att hjälpa barn och unga med olika problem under skoldagen.
Du skriver att du har en kontakt med skolkuratorn så det viktigt är att du nu berättar för skolkuratorn om hur dåligt du själv mår, att du självskadar och att du börjat tänka på självmord och känner att du inte orkar leva.
Nu behöver du satsa på att hjälpa dig själv.
Skolkuratorn brukar kunna hjälpa till att förklara för föräldrarna när man mår dåligt, om det är så att dina föräldrarna inte redan vet och förstår hur tungt du har det?
Skolkuratorn kan också hjälpa till så man får kontakt med BUP eller annan hjälp så du kan få vidare stöd och hjälp till att må bättre igen.
Ta hand om dig nu!