Jag funderar på om jag har ADD
Hej, ja känner att jag har svårt att starta nån uppgift och om ja kan påbörja uppgiften så blir jag aldrig klar och får ta hem, jag har inte sagt till nån att de känns som att jag har adhd/add mest nåt add hållet för jag rör mig men inte så mycket. Jag har varit hos en kurator men har bara varit hos henne en gång så har inte sagt något heller men ska jag göra en undersökning ellrr va ska jag göra? Tacksam för svar!
A.W

BUP svarar:
Hej!
Dina funderingar och din fråga är viktig och vanlig. Vi får många frågor runt samma tema. -"Kan det vara så att jag har ADD eller ADHD?" Du kan läsa vad andra har frågat och vad vi har svarat. Jag hoppas att du får med dig något av att läsa andras frågor. Det kan kännas skönt att inte vara ensam med dessa frågor. Bra att du skrev till oss.
Jag vet inte hur du känner inför att ta upp dessa funderingar med dina föräldrar. Hoppas det är möjligt. De har väl suttit tillsammans med dig och hjälp dig med dina läxor och uppgifterna du behövt ta hem och göra klart. Om du känner ett motstånd till att prata med dina föräldrar skulle din kurator du just börjat träffa kanske kunna hjälpa dig. Det skulle vara bra om du berättade för henne om dina funderingar runt ADD. Att du tycker att det är svårt att komma igång på lektionerna och att du aldrig blir klar i tid. Kanske känner dig stressad när resten av klassen är klara och du knappt börjat.
Om jag förstår dig rätt så klarar du av att sitta still på lektionerna och är inte motoriskt rastlös. Dom elever som kan sitta still, som inte springer runt, som inte tar så mycket plats kan lätt bli bortglömda om det är en rörig klass. Då är det ännu viktigare att dina klasslärare får veta att du har svårt att komma igång och att avsluta dina uppgifter. Dina lärare kanske redan har sett att du behöver längre tid för att bli klar. Skolan är oavsett om någon elev har någon diagnos eller inte skyldiga att anpassa stödet och hjälpen efter elevens förutsättningar. Vissa elever behöver få flera kortare instruktioner, mer aktiv hjälp i klassrummet av lärarna. Få hjälp med att komma igång med skolarbetet.
Det finns mycket information att läsa om ADHD vilket du säker redan gjort, men jag bifogar en artikel jag tycker är bra. Det är bra att tillsammans med någon vuxen, gärna dina föräldrar läsa och diskutera vad som du/ni tycker stämmer in på just dig.
Lycka till!