Orkar snart inte mer
Hej, jag är en tjej på 14 år. Har sen ca två år tillbaka (sllt blrjade när jag skulle fylla 12) varit välsigt fokuserad på mitt utseende vikt osv. Tycker inte jag är fin på något sätt, har komplex över ALLT!! Finns nog inget fint på mig alls. Svälter mig själv och försöker träna varje dag, utan speciellt stora resultat vilket gör att jag äter ännu mindre, senaste månaderna har jag mått illa så fort jag äter och äter bara sallad och ibland riktig mat, hoppar över frukost, äter lite i skolan men hemma äter jag ingen lunch, middag blir det ibland ingen, jag har skadat mig lite mer än 2 år och, skärt upp armarna och låren. Pratade med en skolsköterska på min skola i början av min svårare period, för hon såg mina sår på armarna. Men hon berättade för min mamma. Sen några månader tillbaka såg min mamma min arm igen igen och beslöt sig för att kontakt umo, jag gick då till en kurator från lektionerna, men när jag pratade med henne, var de som ingenting spelade någon roll, visst jag kan försöka bättra relationen till min familj? Men varför skulle jag? Jag bara ORKAR INTE MER!!!vet inte vad jag ska göra, har gått hos umo kanske 5-7 ggr? Senaste gången jag var där ville jag inte ens gå in (vilket jag inte gjorde) och sjukanmälde mig resten av dagen. Har inte gått dit sedan dess.
Har ingen livsglädje. Har ingen som älskar mig och ingen som bryr sig om mig. Allt jag vill är att passa in, alla bär dyra märkeskläder, hela ansiktet insmetat i smink och så smala och snygga, jag är ingenting av de, tjock och har inte råd med en tröja för 1000kr bara för den är snygg. Försöker få så bra betyg som möjligt för jag vill bli något i livet. Men de går inte, känslorna tar över och vet inte hur många gånger jag fått gå ut från lektionerna gråtandes och sitta i snacka med läraren om saker dom inte ens bryr sig.
Har skickat bilder jag ångrar till några killar, och de vill ha mer, men mår bara dåligt, så puckad jag är så fortsätter jag skicka dedär bilderna, och blir uppskattad, nästa sekund visar de sig samma kille vara en idiot och bara playa me ens känslor, spelar ingen roll va du gör.
Kommer hem gråtandes nästan varje dag och mästan längtar till att skära upp handlederna så man förblöder, varit nära på att ta mitt liv två gånger men ångrat mig i sista sekund. Då jag innan var helt övertgad att jag ville DÖ
hjälp mig snälla, vet inte hur jag längre ska ta tag i mitt liv, känslorna man inte kan styra tar över och sen ligger man förkrossad på badrumsgolvet och undrar varför man lever.
Tjocka geten🔥

BUP svarar:
Hej!
Jag blir alltid berörd av brev från barn och ungdomar som har svårt att gilla sig själva, som känner sig värdelösa och fula fast det inte är det. Det är oftast tjejer som i alla fall ger uttryck för dessa tankar. Att vara så kritiska och söka fel där man står och tittar sig i spegeln känns så sorgligt. När man istället skulle kunna stå där och känna värsta grymma girl power, känna sig fin och att vara glad och stolt över att vara just den unika person man är.
Frågan är hur ska du komma dit? Hur du ska få livsglädjen tillbaka? Frågor du naturligtvis tänkt på tusentals gånger när tårarna kommer och känslorna tar över.
Jag vill skicka med dig hopp om att det finns hjälp att få och att saker kan få en lösning. Du har ju redan tagit ett modigt viktigt steg att börja prata med någon. Är det möjligt att du ger kuratorn på ungdomsmottagningen en till chans. Min erfarenhet är att det brukar ta tid för att saker ska förändras. Att ni träffats fem eller sju gånger kanske du tycker är många gånger men ni kanske behöver ses lika många gånger till. Förändring tar tid. Det är naturligtvis viktigt att ni pratar om rätt saker. Det kanske är möjligt att byta och samtala med någon annan om du inte tycker att hon förstod dig. Skulle även vilja rekommendera två andra bra verksamheter dels tjejzonen och shedo om du vill pröva andra alternativ.
Jag kan i ditt brev hitta ljusglimtar mellan de mörka molnen, jag ser en tjej som är en riktig kämpe med en önskan att passa in. Som söker efter uppskattning och någon som bryr sig om dig. Att du försöker få så bra betyg som möjligt för att bli något i livet är ju fantastiskt. Där har vi ju hittat en superkraft du har inom dig.
Dom där killarna som du skickat bilder till som utnyttjat ditt behov och längtan efter uppskattning skulle jag vilja prata med. Känner mig arg och där måste du försöka stå emot och inte skicka fler bilder. De är inte värda att få en bild av dig om de behandlar dig illa. Vet kuratorn om detta? Jag tror att du skulle behöva stöd i detta. Att klara av att stå emot och få kärlek och uppskattning av någon som behandlar dig som den fina tjej du är.
Lycka till!