Vet inte om jag har en depression
hej
jag har väldigt svårt att förklara tydligt hur jag känner så jag tänker skriva lite kort, jag har mått dåligt i ungefär 2 och ett halvt år och det blir värre för varje dag, jag vet inte om jag har någon depression eller nått, jag skulle verkligen vilja veta hur ni skulle beskriva en depression, jag skulle behöva hjälp, och tycker ni jag ska försöka hitta hjälp om flera av symptomen ni skriver passar in på mig ?
tacksam för svar
tjej på 13 år

BUP svarar:
Hej!
Så kämpigt att du har mått dåligt en längre tid. Jag tycker det är klokt av dig att skriva hit med din fråga om det kan handla om en depression, och vad du bör göra.
Eftersom du upplever att du mår sämre och sämre så är det i sig tillräckligt för att ge dig råd om att söka hjälp för det problemet.
Eftersom flera olika diagnoser eller problem kan likna varandra så är det svårt att här ge dig ett exakt svar på vad som kan vara depression eller hänga ihop med andra problem.
Det som är viktigt att ta på allvar är dina känslor att du inte mår bra. Det är viktigt att du kan få hjälp att förstå mer om det och vad som kan hjälpa just dig att må bättre igen.
Jag skickar med information om hur depression kan visa sig så kan du läsa mer om det och se om du tycker att du känner igen dig, men för att du ska få ett mer säkert svar på din fråga om det du lider av kallas för depression eller något annat så är det nödvändigt att du får hjälp att bedöma det hos en professionell.
Om du känner att du kan berätta för dina föräldrar hur du mår, så vore det ett bra steg att ta för då kan ni tillsammans sedan bestämma hur ni ska gå vidare för att du ska få den hjälp du behöver.
Dina föräldrar skulle då kunna hjälpa dig att kontakta vårdcentralen som på flera håll erbjuder unga kontakt med psykolog eller kurator som en del av första linjens BUP. De kan då hjälpa till att svara på om man har en depression och erbjuda behandling för det eller andra barnpsykiatriska problem. Om man behöver ytterligare hjälp så kan man också vända sig till en BUP-mottagning för bedömning.
Om det är så att du tycker att det är alltför svårt att berätta om dina problem för dina föräldrar så vill jag ge dig rådet att börja med att gå till din skolsköterska eller skolkurator. Elevhälsan kan då hjälpa dig vidare till den hjälp som du behöver.
Lycka till!