Humörsvängningar
Hej
Jag har under flera år haft grova humör svängningar ish. Jag kan gå i veckor och vara nere och deppig och vilja begå självmord. Detta leder till att jag isolerar mig själv och ignorerar folk. sedan går det några veckor då jag känner mig så och sedan i några veckor mår jag toppen. Jag älskar livet, jag isolerar inte mig själv och jah vill hänga med folk hela tiden.
WTL

BUP svarar:
Hej WTL!
Utifrån dina korta rader är svårt för mig att säga något konkret om dina starka humörsvängningar som kommer i olika perioder. Men det står ganska klart att det är inte i sin ordning att sjunka ner i en nedstämdhet så djupt som du beskriver även om du sedan blir glad och social. De mest sannolika är att det i mångt och mycket handlar om en jobbig tonårstid men man måste gå närmare in på hur dina mörka och ljusa perioder ser ut, hur de växlar och hur mycket din ljusa period eventuellt slår in i en så att säga "för ljus" tid med kanske för mycket aktivitet som sedan tömmer dig på energi.
Ta frågan på allvar. Jag föreslår att du i första hand vänder dig till ungdomsmottagningen. Där kan ni närmare titta på vad som utlöser dina nedstämda perioder och hur det kommer sig att du sedan mår bara bra som du alltid har gjort eller om det då går till en annan ytterlighet. Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har mottagning för psykiska problem som många vårdcentraler numera infört. Du kan rådfråga kuratorn i skolan.
Men en fråga som är i särklass viktigast. Vad vet dina föräldrar om dina humörsvängningar? Märker de själva något, eller har du berättat för dem, eller tror du att det möjligt att prata med dem? Ifall även de ser något problematiskt kan ni ringa till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida) och diskutera problemet på BUP. I din ålder är det också möjligt att du ringer själv dit men de kommer att vilja att dina föräldrar blir inkopplade kanske i ett senare skede.
Låt dig inte sjunka ner så djupt som du gör när det är mörkt. Oavsett om det är ett "tonårssymptom" eller något annat behöver du reda ut och förstå vad det handlar om för att också kunna väl hantera växlingarna. Välj något av mina förslag,