Prestationsångest
Öhm, hej.
Jag vet inte vad jag håller på med. Förut hade jag en otrolig matångest, vilket pendlar fram och tillbaka. Ibland får jag ångest och kompensationskänslor och ibland är det lugnt. Har sämsta självbilden och tycker att jag är för tjock och borde gå ner i vikt. Vilket leder till att jag ibland hindrar mig själv från att äta vissa grejer,  tvinga mig ut på promenad och träning/träning flera gånger per dag. Känner även att när jag inte ätit på ett tag så blir jag liksom tillfreds. Det har även varit värre, då jag liksom försökte kräkas, men det gick ju inte så bra. Till och från funderar jag på om de är typ början till en ätstörning eller något.
Grejen är att jag på senaste tiden liksom börjat riva mig själv, på armarna och ibland benen. Det blir liksom bara rivmärken som sedan försvinner.  Jag gör det oftast när jag får ångest som kommer på en gång, kan vara prestationsångest eller annan ångest men även när det är saker som jag vet ska hända i framtiden, typ något i skolan osv. Har liksom gjort detta säkert över 10ggr. Och senaste tiden med en skruv, då och då. (Dumt jag vet)
Jag vet inte varför jag gör det, eller egentligen gör jag ju det, för att det lindrar ångesten för en stund. Jag vet ju inte om detta "räknas" som självskada. Är inte så påläst om det ämnet.
Har funderat på o snacka med någon om detta, men vågar typ inte, för vet inte vad som kommer hända därefter eller hur personen i sig kommer att reagera. Nåväl nu har jag skrivit av mig lite. Vad bör jag göra? Känner ju innerst inne att det inte kommer hålla i länden.
Kattmyntan

BUP svarar:
Hej
Vilka kloka tankar du har. Jag blir alltid glad när jag läser brev till oss där brevskrivaren redan sitter inne på en del av svaren. Har en dialog med sig själv. Funderar runt fördelar och nackdelar.
Att som i ditt fall förstå att riva sig själv på kroppen är en kortsiktig lösning på ett problem. Att det behövs andra lösningar. Jag skulle vilja rekommendera två bra verksamheter som kan vara ett bra första steg om man som du har funderat på att börja samtala med någon men är osäker på om man vågar. En heter tjejzonen. Där får man bra stöd och de är vana att samtala med ungdomar. Gå in på hemsidan och se vilka möjlighet som finns och vad som passar dig bäst. Den andra verksamheten heter shedo. Den inriktar sig mer på ätstörning och självskada. Två områden som ditt brev handlar om. På hemsidan finns det bland annat förslag på ångesthantering utan att göra sig själv illa, en färdighetslista.
Kanske kan någon av dessa organisationer vara ett bra steg att ta först. Så småningom kan du bli redo att börja tala med någon i verkliga livet. Jag skickar med lite länkar på ställen som kan hjälpa, förutom BUP.
Ta chansen och kolla in hemsidorna.
Lycka till!