Ledsen och nedstämd hela tiden
Jag är 14 år. Jag misstänker att jag har deppression. Jag är ledsen och nedstämd hela tiden. Har vart det i 4 veckor nu. Jag känner mig även arg på allt och alla. Jag äter inte. Jag sover mycket men känner mig aldrig utvilad. Har grova koncentrationssvårigheter, är jätte känslig mot kritik och jag gråter för allt. Jag känner inte att jag orkar med saker, jag orkar inte ens ta tag i vardagssysslor längre, som att städa, gå till skolan, osv. Jag har även självmordstankar och har tänkt att ta mitt liv flera gånger. Inget kan få mig glad längre. Och alla i min omgivning märker att jag inte mår bra. Tror ni att detta kan vara en deppression.?
Ida

BUP svarar:
Hej Ida!
Vilken tung period du är inne i, och så bra att du stannar upp och funderar över vad det är som händer med dig och börjar söka efter svar vad det kan bero på.
Jag kan inte låta bli att undra om det har varit en eller flera tuffa saker eller olika förändringar som hänt i ditt liv senaste tiden då du verkar märka av att det blev en ganska tydlig försämring kring hur du mår sedan 4 veckor tillbaka.
Ibland förstår man ganska tydligt varför man känner sig nedstämd, ibland kan det nästan kännas som ett mysterium och man har ingen som helst aning om varför. Hur har det varit för dig?
Om problemen verkar komma plötsligt och man inte alls förstår vad det kan hänga ihop med så kan det vara klokt att börja med att vända sig till läkare på vårdcentralen för hjälp med läkarbedömning. Läkaren brukar då kunna ge olika råd och även skicka en remiss till BUP om man behöver det.
Jag tycker det låter allvarligt att du har självmordstankar och känner dig så här ledsen och slutkörd. För att svara på om det är depression eller någon annan diagnos så behöver du få hjälp med en professionell bedömning.
Du skriver att din omgivning märker att du inte alls mår bra just nu. Betyder det att du också har föräldrar och vänner som du känner att du kan prata med?
Om du märker att självmordstankarna ökar och du börjar tänka på att ta ditt liv så är det mycket viktigt att du söker hjälp snabbt. Om du kan berätta för dina föräldrar så kan de hjälpa dig att kontakta BUP eller annan mottagning.
Du kan också ringa till Mind-självmordslinjen för att få råd och stöd direkt. På vårdguiden1177 kan du hitta mer information om depression hos unga och vart man vänder sig beroende på vart man bor.
Det är svårt att vara stark när man mår dåligt men nu behöver du kämpa för dig själv och för att du ska ta dig ut ur det här. Du är inte ensam i att gå igenom det här, och det finns flera olika vägar till att kunna må bättre igen.
Ge inte upp!