Gråter nästan hela tiden
Hej, jag har ett problem och det är att jag gråter nästan hela tiden. Minst en gång om dagen och jag vet inte varför. jag bara gråter och när jag tänker på att jag lixom gråter blir jag ännu mer ledsen och det är så jobbigt. För jag vill inte må dåligt, jag har lixom bra vänner, en jätte fin pojkvän och en familj som bryr sig om mej. Så det känns bara som att det är något fel på mej när jag hela tiden börjar gråta. Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska sluta, har även börjat få ont i magen men har bara tänkt att det kan va skol-stress nu sista terminen i nian. Jag vet inte om jag börjat gråta hela tiden för att jag är stressad just nu men det är bara väldigt jobbigt och gör att jag mår väldigt dåligt. Men jag har också använt p-piller i ungefär tre månader och funderar på om det kan ha något att göra med det?
Maria

BUP svarar:
Hej Maria!
Tack för ditt mejl! Jag förstår att det är kämpigt för dig med gråten när den kommer så ofta och kanske framför allt då du inte riktigt kan förstå varför du blir så ledsen. Du får tankar om att det kan vara något fel på dig, men jag är övertygad om att det inte alls handlar om det. Det kan finnas många anledningar till att man mår dåligt och gråter även om man man, liksom du gör, omges av bra vänner och kärleksfull familj. Du har också själv en del kloka funderingar som jag vill ta upp här.
Du skriver bland annat att du börjat få ont i magen och tänker att det kan bero på skolstress nu i sista terminen i nian. Jag tycker det låter mycket troligt att du får ont i magen av stressen i skolan och jag tror också att du då lättare blir ledsen och gråter. Det är en vanlig reaktion när man blir alltför pressad och inte riktigt orkar med tillvaron.
Du berättar vidare att du sedan en tid äter p-piller och funderar om det kan hänga ihop med gråten. Jag kan inte bedöma hur det är med den saken, men det låter absolut viktigt att gå vidare och undersöka det. Jag tycker att du med en gång ska kontakta den läkare eller barnmorska som skrivit ut dina p-piller och berätta om din ledsenhet och undra om det kan ha med medicinen att göra. I så fall kan du nog få pröva någon annan sort.
Hoppas du snart kan må bra igen!
Lycka till!
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se