Blir man arg om man har autism?
Hej!
Jag är en tjej på 13 och ska påbörja en autism utredning. Jag har några frågor om diagnosen och hoppas att jag kan få lite mer information, det jag vill veta finns inte att läsa om. Om man har autism blir man arg då? Isåfall visar man den ilskan och när? Min mamma har börjat förstå sig på mig och mina problem men min pappa verkar inte förstå istället klagar han bara och blir arg på mig tillexempel brukar han säga att jag har autism är något jag hittar på när tv psykologer säger att jag har autism, han brukar också säga va jag känner och varför jag agerar på ett visst sätt och när jag säger att det inte är så och att jag måste förklara varför men jag har svårt att formulera mig och att uttrycka mig säger han bara att han hade rätt och att jag ljuger. Om man har autism ljuger man då?

BUP svarar:
Hej!
Du har några frågor om autism. Först vill jag säga att man kan vara olika i en hel del avseenden även om man har samma diagnos.
Det är ganska vanligt att om man har autism reagera med ilska i många situationer, också när man kanske  i första hand egentligen inte är arg. Man kan känna sig stressad, ledsen, rädd eller ha andra känslor som alla uttrycks som ilska. Förstås kan man som alla andra också vara arg för att man är arg. Och förstås kan man också reagera med att bli arg i många situationer även om man inte har autism.
Om du reagerar med ilska också när du egentligen inte i första hand är arg vet jag inte.
Men du säger att din pappa ofta talar om för dig vad du känner och varför du reagerar som du gör. Det är förståeligt att du då blir arg, riktigt arg till och med. När andra talar om för en vad man egentligen känner, varför man gör det man gör och man inte känner igen det själv, blir man inte respekterad utan överkörd.
När han begär av dig att du ska förklara dig och du har svårt att formulera dig, gör det också att du blir ställd och kommer i underläge. Du ljuger ju inte om du inte kan förklara dig eller om du inte håller med honom. Att ljuga är heller inget typiskt för autism. Det låter mer som du ser på situationen på ett annat sätt än din pappa men att han tycker att han har rätt och du har fel.
Det här tycker jag är något viktigt att tala om när ni gör utredningen. Din pappa verkar behöva hjälp att bättre förstå dina svårigheter och behöva lära sig mer om hur han ska bemöta dig på sätt som blir bra för dig. Det kan han få där utredningen görs.
Kanske kan du också ta hjälp av din mamma så att hon talar med honom?