Hur söker jag hjälp från början?
Hej, jag har ganska länge haft psykiska problem. Nu de senaste åren har däremot det gått till en gräns att jag inte längre kan se saker positivt. Överlag tänker jag mycket på saker och ting och har därför väldiga problem att behålla fokus, samt att "släppa" saker som gör att jag mår dåligt. Utan att skriva en hel roman känner jag att jag behöver hjälp och möjligtvis någon form av utredning för att se om jag har någon diagnos eller liknande. Oftast står jag fast vid tanken "att jag vet bäst själv" men numera har jag fastnat och känner att jag är påväg neråt utan att riktigt veta hur jag ska stoppa det. Dessutom har jag en pappa med liknande problem som självmedicinerar med alkohol och ju äldre jag blir desto större blir rädslan att jag ska bli som honom. Hur söker jag hjälp från början? Ringer jag och ber om en tid hos en psykolog? Kostar det något?
Nelly

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är verkligen inget fel att tänka att man själv "vet bäst" -men ibland kan man behöva lite hjälp och samtal för att komma dit. Dessutom kan det vara hjälpande att ha någon att dela sina tankar med när man mår dåligt eller för att komma vidare när man ältar samma saker gång på gång. Så bra att du tänker göra något åt din situation!
Det brukar finna flera ställen där du kan söka hjälp. Ibland är det möjligt att söka hjälp för psykiska problem på vårdcentralerna. Det är dock ojämnt utbyggt i landet så jag tycker du ska ringa och fråga. De vet säkerligen vilka andra ställen du kan ta kontakt med. Vårdguiden har en hemsida där de samlat all offentlig vård i hela Sverige. Du kan söka både på plats och olika problemtyp.
Eftersom du är 18 år kan du inte längre söka hjälp på BUP men det finns på en del platser speciella mottagningar för "Unga-vuxna"  som brukar vara bra ställen att gå till om man är i din ålder. Över hela landet finns också Ungdomsmottagningar dit du kan vända dig.
Det finns också Psykiatriska kliniker dit du alltid kan vända dig med psykiska problem. Kostnaden i offentlig vård kan variera lite men under ett år gäller högkostnadsskydd så det brukar bli ganska billigt. Enklast är kanske att ringa Sjukvårdsupplysningen Tel.1177 och höra vad som finns där du bor.
Lycka till!