Kommer mättnadskänslorna tillbaka?
Hej!
Jag försöker bli av med min ätstörning på egen hand, har haft matproblem i ca 4 månader och jag har inte alls mått bra under denhär tiden. Har gått ner i vikt, ca 10kg sen de började och jag vill gå upp i vikt igen. Jag har insett hur mycket jag har skadat min kropp och jag har bestämt mig för att ta mig ur denhär skiten. Men problemet är att jag inte kan lyssna på kroppens signaler om när jag är hungrig eller mätt. Detta gör mig orolig och stressad. Jag äter regelbundet, frukost, lunch och kvällsmat varje dag i normala portioner. Kommer de naturliga hunger & mättnadkänsla komma tillbaka om jag äter som vanligt? Jag blir frustrerad av att inte känna av något!
Jag tänker inte lika mycket på mat och vikt som jag gjorde innan, utan jag kan fokusera bättre på andra saker nu, som mina intressen, så jag mår iaf lite bättre. Men tankarna på när jag är hungrig eller mätt är där och stör mig hela tiden..
vad ska jag göra?
Försöker bli av med ätstörning

BUP svarar:
Hej!
Tack för dit brev. Vad bra att du satt igång detta alldeles på egen hand och att du kan börja tänka på andra saker. Men detta stör dig. Det är vanligt med störningar i hunger och mättnadsupplevelserna när man har eller haft en ätstörning. Det är komplicerade mekanismer som satts ur spel och behöver tid för att börja fungera normalt igen. Det  tar olika lång tid för olika personer och påverkas av många faktorer. Detta gör det också svårt att ge dig några råd. Eftersom du känner dig orolig och stressad tycker jag att du ska prata med någon. Kanske kan du ta kontakt med din skolsyster eller en ungdomsmottagning där du bor?
Du kan också chatta på Tjejzonens Ätstörningszon och få stöd där.
Hoppas kroppens signaler återvänder snart!