Vill ta mig ur det svarta mörkret
Hej, jag har lite frågor och funderingar som jag tänker att ni kanske kan hjälpa mig med. De är så att jag hela mitt liv velat gå ner i vikt och tagit tag i de nu, tränar nästan varje dag och äter mellan x - x kalorier per dag utom på helgen då de blir mer. Även om jag inte äter så mycket och tränar bort de jag äter lite till så går jag inte ner i vikt. Känner mig misslyckad och har självmordstankar skadar mig p.g.a detta. Vet verkligen inte vad jag ska göra, vill prata med någon men ingen av dem jag pratat med tidigare har varit till hjälp. Vad kan jag göra själv för att fixa detta? Vill verkligen ta mig ur detta svarta mörker. Tror jag utvecklat en depression med. Snälla hjälp mig <3
skotetmotlivettjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl! Du kämpar verkligen för att ta dig ur det mörker som du upplever att du befinner dig i. Jag förstår att du blir besviken om du pratat med flera personer för att må bättre men ingen har varit till hjälp. Du undrar nu vad du kan göra själv för att fixa det här.
Om jag förstår dig rätt så siktar du mot att gå ner i vikt och blir stressad och nedstämd av att det inte gått så bra. Jag vet inte om du är så överviktig att det finns skäl för dig att gå ned i vikt. Det jag förstår är att du är inne på en väg där du siktar på att äta alldeles för få kalorier. För att må bra både psykiskt och fysiskt behöver du hitta en balanserad väg att gå ned i vikt om det nu är en god målsättning utifrån din kroppsvikt.
Du har det riktigt kämpigt nu och känner att du utvecklat en depression. I det läget tror jag att du skulle må bra av att ha någon behandlare att prata med. Jag vet inte vilka personer du pratat med tidigare men jag tänker att du skulle kunna söka dig till Ungdomsmottagningen i din kommun eller du kan höra efter om Vårdcentralen har psykoterapeutisk hjälp enligt Första linjen. Då kan du få hjälp och stöd både med nedstämdheten och vikten. Ge inte upp för det finns bra hjälp att få!
Jag skickar med några artiklar. Läs gärna dem.
Varmt lycka till!