Är det depression?
Hej, jag går andra året i gymnasiet nu och har i omgångar sedan jag gick i sjuan mått väldigt dåligt. Jag misstänker nu att jag har en depression då jag alltid har en känsla av tomhet, känner mig nedstämd, är antigen ledsen eller känner mig helt avtrubbad från mina känslor, kan inte sova och vaknar flera gånger varje natt pga att jag drömmer drömmar om att jag eller någon i min närhet dör, även fast jag sover en hel dag så känns det hela tiden som jag inte sovit på en vecka, jag har ingen aptit, tycker nästan inget är roligt längre, känner mig helt ensam och värdelös hela tiden. Även fast jag är i ett rum fyllt med människor känner jag mig så fruktansvärt ensam. Jag har även panikångest och får panikattacker mellan en till flera gånger i veckan. Jag har alltid varit högpresterande i skolan men nu bryr jag mig inte om något längre, jag sjukanmäler mig ofta och låser oftast in mig på toan i flera timmar under skoldagen. Den senaste tiden har jag även börjat spy flera morgnar i veckan på grund  av att jag mår så fruktansvärt dåligt av tanken att gå en hel skoldag och försöka låtsas att må bra, det känns fruktansvärt jobbigt att veta att det är över 8 timmar när jag går upp på morgonen tills jag får komma hem och gå och lägga mig igen. Jag har känts så här i över ett år nu och har börjat gå till en kurator varannan vecka på grund av min panikångest. Men jag undrar om man kan gå någonstans för att se om man har depression, det hade på något sätt känts skönare att veta. Jag undrar även om en del av mina symptom som jag presenterat ovan bara är "vanlig" nedstämdhet eller om det skulle kunna vara depression?
FR

BUP svarar:
Hej!
Du har mått så här i över ett år.Svårigheterna har alltså funnits där under lång tid och de påverkar din vardag. Du behöver få hjälp med detta.
Men att ta ställning till diagnos utifrån ett brev går inte att göra. För att göra det behöver du samtala med någon som kan göra en riktig bedömning.
Det är bra att du kontaktat skolkurator. Kan du också diskutera denna fråga med denne?
Du tillsammans med förälder kan också vända er till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP.
Tveka inte att söka hjälp och stöd!