Har väldigt svårt med min aggression och koncentration
Hej, jag behöver verkligen hjälp är en tjej på 14 år och har haft under en längre period väldigt svårt med min aggression och med koncentration, har pratat med mina kompisar och mina systrar men alla tror att jag låtsas typ. När jag är i t.ex skolan och vi får en uppgift som jag inte tycker är rolig så byter jag snabbt fokus och börjar göra något annat som jag inte ska göra men om de är något som jag tycker är roligt och verkligen väcker mina intressen så kan jag sitta i timmar o söka eller hitta fakta. Jag har även svårt att  komma igång i skolan. Har f i matte och inte så jätte bra betyg i dem andra ämnen. Jag har väldigt svårt att sitta still och jag sitter alltid okontrollerat och skakar på mitt ben eller något liknande. Jag gillar att ha uppmärksamhet men ändå inte. Har under ett tag gjort några internet tester om jag har adhd och alla har sagt ja men de är ju internet så man kan inte vara säker. Mina aggressions problem har varit väldigt svårt vet inte vad de beror på och vågar inte berätta för någon de här för de känns som om ingen förstår mig. Jag kan få några utbrott lätt även fast de kanske är för något jätte litet, först blir jag jätte arg och vill bara skrika och kasta något. sedan så börjar jag typ alltid att gråta, vet faktiskt inte varför. Jag blir lätt arg  och när jag pratar kan de hända att jag säger något som jag ångrar efteråt. Det var en period där jag hade väldigt svårt för de här.När jag t.ex bråkar med någon,min kompis eller min syster, så är de väldigt lätt att jag överdriver allt och säger saker och jag tänker inte utan jag tänker efter.
Alla mina kompisar och alla i min familj säger att jag pratar jätte snabbt och måste sätta punkt efteråt och när jag börjar prata om något så kan jag efter typ 1 minut prata om något helt annat. Jag förklarar också onödiga saker som man inte ens behöver säga.
Jag blir arg väldigt lätt och jag måste slå/kasta något. Jag fick nyligen en present av min bästa vän och de var en slå kudde eftersom att de har hänt att jag brukar slå henne lite lätt eftersom att jag har t.ex blivit irriterad på någon person, men säger alltid förlåt efter.
Om jag har fått t.ex någon läxa att göra och man ska lämna in läxan/uppgiften om typ 1 vecka så skjuter jag lätt upp saker och sen så har jag ingen lust att göra uppgiften eftersom att de har gått sån pass tid så jag skjuter upp den mer typ. men om de är något jag tycker är roligt så gör jag de direkt när jag kommer hem. Jag byter fokus snabbt  och blir lätt irriterad om jag bara stavar fel på något litet ord.
Jag har även dålig tålamod och orkar inte stå i kö för länge.
Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig och att jag får svar.
Är de adhd?aggressions problem? eller är jag bara konstig?
Behöver er hjälp,orkar inte med att inte veta om jag har något eller inte

BUP svarar:
Hej och tack för ditt tydliga och insiktsfulla brev!
Du ger en mycket klar bild av hur kämpigt du har det och på vilket sätt du har det besvärligt och du avslutar sedan med en fråga om du har ADHD eller "bara är konstig". Jag hoppas att jag i det här mejlet kan ge dig något svar på det du undrar över.
Först och främst vill jag säga att jag inte tycker att de frågor du har är konstiga och att du tvärtom ger ett mycket klokt intryck med de funderingar som du har i mejlet. Det är många ungdomar som liksom du undrar över om de har ADHD eller någon annan diagnos. Sedan är det tyvärr inte möjligt för oss att ställa en sådan diagnos även om du tydligt berättar om dina problem i mejlet hit. Om vi på BUP ska kunna ställa en sådan diagnos så behöver vi träffa dig flera gånger och göra olika test och även träffa dina föräldrar för att få veta om din utveckling under uppväxttiden.
Anledningen till att vi gör en så grundlig utredning innan vi ställer diagnos är att flera av symptomen kan bero på helt andra orsaker. Aggressionsproblem kan till exempel handla om att att man som barn haft det otryggt och besvärligt under uppväxten. Du skriver väldigt lite om hur du har det nu i familjen du och då du var liten. Tror du att det funnits eller finns saker i familjen som kan ha påverkat dig till att bli lättirriterad och få utbrott? Det behöver inte vara något inom familjen som påverkat dig negativt. Det kan också vara svåra upplevelser utanför familjen som påverkar dig långt efter att det hänt.
Jag vet inte inte om något av det här stämmer för dig och det behöver inte alls vara  så, men jag tror att det vore bra för dig att få möjlighet att prata med någon vuxen om hur du mår och få hjälp med att förstå hur det kommer sig att du så snabbt blir arg. Jag undrar om du berättat för dina föräldrar om hur du tänker och mår. Annars tycker jag att du ska försöka göra det. Du kan ju visa dem det här fina brevet hit till BUP.se.
Du har också möjlighet att söka upp skolkuratorn eller skolsköterskan  på din skola eller den Ungdomsmottagning som finns i ditt närområde. Ungdomsmottagningen kan ta emot dig själv utan föräldrarnas medverkan och det kan elevhälsovården också göra.
Du skriver att du behöver hjälp nu så jag tycker verkligen att du ska söka upp någon av de du fått som förslag så att du kan få chans till att förstå dina reaktioner och få hjälp så att det inte blir så kämpigt för dig. Jag skickar också med en del material som kan vara bra att läsa.
Lycka till!