Tvångstankar och självhat
Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, men jag har mått dåligt de senaste 6 åren. Allt började med att jag fått växa upp med min förälder som har missbrukat alkohol under min uppväxt och det var då problemen började komma. Jag tycker själv att jag har gått igenom mycket svåra och jobbiga saker under min barndom som ingen ska behöva göra. Idag har jag tvångstankar som jag fortfarande försöker jobba bort och är diagnoserad med depression och har ingen lust att fortsätta leva. Jag har pratat med många olika psykologer och vill verkligen ha hjälp och kunna må bra men det känns så hopplöst. Jag har föröskt ge det massor med chanser men det känns inte som att det blir bättre. Det känns aldrig som att jag kommer kunna må bra eller vara glad igen och det känns hemsk. Men min stora fråga till er är att jag har under en lång tid hatat mig själv och haft ett väldigt dåligt självförtroende. Jag tänker mycket på utseende, på min vikt, hur jag vill att min kropp ska se ut osv. Idag så är jag inte jätte överviktig men jag väger lite mer än vad jag kanske borde och säger alltid till mig själv att snart så ska jag börja träna och få min drömkropp men jag skjuter alltid upp det. Det har varit perioder jag går in i och tränar jätte mycket och sedan äter lite efter ett speciellt shema jag gjort och om jag bryter detta blir jag jätte besviken på mig själv. Sedan när jag hållt på kanske 2 veckor och inte är nöjd med mina resultat struntar jag i allt och börjar äta onyttigt igen. Jag vet att jag alltid ätit mer än andra. Det handlar inte om mat utan mer om chips,läsk godis osv. Jag börjar tänka att jag precis som min förälder kanske har ett missbruk men med maten då. Jag mår oroligt dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Nästan varannan dag efter skolan går jag och köper minst en stor chipspåse och choklad kaka och äter upp de på samma dag även fast jag kanske inte är så sugen tycker jag i mig det ändå. Men det känns så bra just då men efteråt kommer ångesten såklart att jag aldrig kommer nå upp till min dröm kropp och leva ett hälsosamt liv. Samtidigt som jag vill få min drömkropp och gå ner lite i vikt vet jag också att jag vill få bort mina tankar om att allt måste vara perfekt och jag vill bara få en hälsosam livstil och för någon gång känna att jag tycker om mig själv. Jag vet inte vad jag ska göra, jag vet inte ens om det är ett seriöst problem jag har?
Blomman

BUP svarar:
Hej!
Vilka kloka funderingar du har och vilken resa du är ute på. Jag hoppas att du når fram till ditt mål att få en hälsosam livsstil och att kunna vara nöjd med att allt inte behöver vara perfekt och att du duger som den unika person du är.
Det verkar som du fått gå igenom mycket i ditt relativt unga liv. Vill börja med att skriva några rader till dig runt att som barn leva med föräldrar som missbrukar, i ditt fall alkohol. Du vet ju förstås precis hur det är och alla bär på sin egen historia. En upplevelse du tyvärr delar med många andra. Det som ändå känns gemensamt är att föräldrarnas missbruk blir viktigare än barnen eller ungdomarnas basbehov. Att inte känna sig trygg hemma, få den kärlek och omsorg alla behöver. Att kanske få det i perioder då missbruket inte pågår men att vara orolig för återfall. Att känna oro över att bli vräkt eller att föräldrarna är på väg att mista sina arbeten och att inte kunna betala räkningarna. Att ständigt bli besviken då löften inte hålls. Att behöva ta för mycket ansvar för sina små syskon. Att inte kunna ta hem kompisar. Allt detta och mycket mer är du naturligtvis smärtsamt medveten om. För mig är det självklart att svåra upplevelser från barndomen påverka hur man mår och fungerar. Inte konstigt att du funderar på om du kan hamna i ett matmissbruk. Jag hoppas att dina föräldrar fått hjälp med sin beroendeproblematik så du inte behöver vara lika orolig och förhoppningsvis klarar de av att finnas för dig på ett bra sätt.
Du skriver att du under en lång tid hatat dig själv och har ett dåligt självförtroende. Att du har en depression och många tvångstankar att brottas med. Du har sökt hjälp, tycker inte att det blivit bättre men det viktigaste är att du inte gett upp. Vilken kämpe du är!
Att få bättre självförtroende och att så smått börja gilla sig själv tar tid men det går att förändra sina tankar om sig själv. Förändringen kommer inte över en dag men början på den förändringen kan vara att du blir mindre kritisk och inte ständigt hittar fel på dig själv.
För mig handlar det ju inte bara om utseende utan lika mycket om tankar vem man är. Att våga ställa en fråga till sig själv. -"Är jag en bra kompis". -"Är jag en omtänksam tjej som bryr sig om andra?" Försöka se sina positiva fina sidor som finns där.
Att vi dagligen blir översköljda av reklam där utseendet är i fokus är svårt att undvika. Jag förstår att det är svårt att inte göra den kopplingen. Utseende och lyckligt liv. Alla ser glada, solbrända och hälsosamma ut. Det reklamen inte visar är att modellerna kanske kommer från en tuff uppväxt. Kämpar med depressioner, ätstörningar. En del börjar kanske känna att alla reklamjobb och modebranschen känns ytlig.
Hur fyller man då på sitt egen självförtroende? Det är viktigt att lyssna in vad sina föräldrar, kamrater, lärare, tränare och släktingar säger. Att ta till sig den uppskattning, de komplimanger och beröm man får. En bra start är att varje dag tänka på något bra som du gjort. För dig själv eller någon annan medmänniska.
Lycka till och du är inne på rätt tanke spår, du behöver inte vara mer perfekt än du redan är.