Kan inte gråta
Hej jag har mått väldigt dåligt nu under en ganska lång period. Asså allt i mitt liv går neråt och mår bara allmänt dåligt. Jag är arg på min familj och vänner hela tiden fast det inte finns något att vara arg över. Men mitt problem är att jag kan inte gråta asså har inte gråtit på flera år och känner bara att de är vad jag skulle behöva. Det känns som en sten inom mig som bara blir större. Skulle verkligen behöva få ut mina känslor. Hur ska jag göra? Om om jag typ ska prata med en psykolog måsta mina föräldrar veta det?
alice

BUP svarar:
Hej Alice!
Tack för ditt mejl! Du berättar att ditt problem är att du inte kan gråta och att du inte gjort det på flera år. Jag förstår det som att du upplever att många ledsna känslor samlas inom dig och blir till en tyngd som bara växer och växer eftersom du inte kan gråta ut någon gång.
Du berättar också i mejlet att du blir arg hela tiden på familj och vänner utan att det finns någon riktig anledning. Det framgår inte riktigt hur stort problem just det är för dig, men jag kan tänka mig att det är lite besvärligt att inte riktigt ha koll på ilskan.
Jag undrar om ilskan och att inte kunna gråta möjligen hänger ihop. Det är ju så att vi visar känslor på lite olika sätt. Det vanligaste är väl att vi har olika lätt för att visa olika sorts känslor, troligen mycket kopplat till uppfostran och erfarenhet under uppväxten. Förr i tiden var det exempelvis vanligt att pojkar uppmuntrades att inte gråta medan flickor fick gråta men inte visa ilska. En sådan uppfostran gjorde att vuxna män sällan grät och att kvinnor sällan visade ilska. Min undran är om det kan vara så att det varit lättare att visa ilska i din familj än ledsenhet ända sedan du var liten?
Jag undrar om du själv har några tankar om vad det är för ledsenhet som samlats inom dig och som inte fått något utlopp? Har det hänt något allvarligt i familjen eller släkten såsom sjukdom eller dödsfall? Jag håller med om att det kan bli svårt om man inte kan gråta vid sådana svåra tillfällen och känslorna som ändå finns där tar sig då ofta andra vägar. Det är exempelvis vanligt att man blir lättirriterad och ilsken i stället, när man egentligen är ledsen. Kan det vara så för dig ibland?
Det finns inget som säger att det är mer rätt att visa en känsla jämfört med en annan, men det är betydligt lättare att bli förstådd om man gråter för att man blir ledsen och man visar ilska för att man blir arg. Omgivningen tycker sällan synd om en person som är arg, medan en person som gråter ofta får tröst och medkänsla.
Jag tycker du är inne på helt rätt spår då du funderar på om du skulle gå och prata med någon om hur du mår och få hjälp att må bättre. Du skulle kunna söka dig till den Ungdomsmottagning som ligger nära där du bor. Dit kan du gå själv utan att dina föräldrar är med. Du skulle också kunna söka upp skolkuratorn på din skola.
Lycka till!