Värt att kolla upp om jag har någon diagnos?
Hej! Jag är en tjej som just fylt 15 år. Jag har läge funderat över om jag har en diagnos typ autism eller add eftersom att jag har svårt att konsertera mig och det är nästan omöjligt att göra saker som är tråkigt för mig. Har väldigt svårt för att plugga och mina tankar flyger lätt iväg och har därför svårt att lyssna på vad folk säger. Har även väldigt stökigt omkring mig och jag tycker det är svårt att hålla årdning även om jag försöker. Jag tycker det är jobbigt att prata med folk och speciellt dom som jag inte känner. Tycker det är svårt att veta vad man ska säga och har inte så många vänner eftersom jag tycker att de är svårt att skaffa vänner eftersom att jag hälst undviker folk. Kan får panik om folk rör mig. Kan även få typ en klaustrofobikänsla eller vad man ska kalla de om någon böjer sig över mig de vill sägaa kommer för nära. Undviker alltid ögonkontakt eftersom att jag tycker det blir obehagligt att titta folk i ögonen. Är det värt att kolla upp om jag har en diagnos? Tacksam för svar.
Tilda

BUP svarar:
Hej!
Så här spontant tycker jag att det är värt att diskutera frågan om eventuell diagnos tillsammans med dina föräldrar och din mentor på skolan. Kanske det finns en möjlighet att någon annan i skolan som känner dig skulle kunna vara med i en sådan diskussion. Skolsköterskan, skolkuratorn eller någon annan klasslärare. De som ser dig varje dag i skolan och vet hur det fungerar för dig på lektionerna och på rasterna behöver ge sin bild. Dina föräldrars åsikt och beskrivning vad du är bra på och vad som du har svårare med är viktig att ta med. Tillsammans får ni fundera hur ni ska gå vidare. Om du inte blir nöjd med beslutet- ställ frågan igen och be om en förklaring på nytt. Din uppgift är att berätta hur du upplever att en skoldag är för dig. Hur mycket kraft det tar att försöka lyssna och förstå. Beskriv allt på samma fina sätt som du gjort i brevet till oss. Var så generös med information du bara kan.
Du har ju många år kvar i skolbänken så det är viktigt att du får det stöd du behöver för att kunna prestera så bra du kan. Med eller utan diagnos.
Det är många barn och ungdomar som skriver till oss som funderar på samma sak och beskriver svårigheter att under hela skoldagen orka vara uppmärksam och koncentrerad även på de mindre intressanta lektionerna. Jag skickar med länkar på vad andra skrivit och vilka svar de fått från oss.
Jag tänker att du vill göra ditt bästa på lektionerna, få så bra betyg som möjligt och därefter kunna välja det gymnasieprogram du är intresserad av. För mig är det en beskrivning på en ung ambitiös skolelev som kämpar på men bär på en viktig fråga.
Bra att du vågar ställa den.
Lycka till!