Varför ljuger jag för mina vänner?
Hej jag är 11 år och har ljugit väldigt mycket för mina vänner. Jag har sagt att jag har en storebror (som jag inte har), sagt att jag har en as rik kusin, sagt att jag är ihop med en kille som jag bara träffat en gång och känner honom inte ett dugg, jag låssas vara en kille som är ihop med min bästa vän, säger att jag fått mens men har inte fått det och det värsta av allt! Jag har skrivit till mina allra bästa vänner att jag har en risk att få cancer. Vafan ska jag göra? Jag vet att om jag skulle berätta att allt detta var en lögn hade dom aldrig någonsin pratat med mig igen! Vad ska jag göra asså seriöst?!
Snälla hjälp mig nu!!!Vill ha en förklaring varför jag är så efterbliven som säger sånna här saker asså!
N

BUP svarar:
Hej!
Skulle vilja börja mitt svar till dig med att jag tror inte det finns en enda människa på denna jord som inte ljugit någon gång. Från ett litet ljug som ingen märkte till att ljuga om hela sin identitet. Att ljuga tror jag skapar mer problem än att det löser några men det vet du ju redan.
Din fråga till oss är vad du ska göra och går det att förklara varför man ljuger. Varför just du ljuger. Varför du ljuger kan jag ju inte veta men du kanske längtar efter och skulle vilja ha en storebror och en rik kusin? Du kanske tänker att alla dina kompisar har ett mer spännande liv så då måste du få det att låta som du också är med om en massa spännande upplevelser. När man är yngre är det vanligare att man fantiserar och hittar på historier.
Vad ska du göra då? Att sluta ljuga är ett bra mål. Att minska på ljuget är ett bra mål. Ett mer realistiskt mål. Om vi tänker så här -om du skulle vara precis den tjej du är. Inte försöka göra dig intressantare än du är. Inte ljuga. Tror du dina kamrater skulle tycka att du är ointressant då? Du gillar väl att vara med dina kamrater utan att de behöver hitta på berättelser om att de åkt jorden runt, träffar någon kändis eller dykt med delfiner om något av detta inte skulle vara sant.
Du är rädd för att dina kompisar inte vill vara med dig om du berättar att du ljuger. En sak som jag funderar på är om dina kompisar inte redan tänkt och förstått att du ljuger ibland. Att allt du berättar inte kan vara sant. Att både ha en superrik kusin och en storebror ingen sett.
Tror du att det skulle vara möjligt att samlar mod och börja berätta för någon kompis att du ljuger och försöker sluta. Att du ber om förlåtelse om du gjort någon ledsen, att du fortfarande vill vara deras vän. Om du kollar vilken reaktion du får kan du om allt går bra få ännu mer superkrafter och mod att berätta för några till. Om de skulle vara jobbigt att prata om det är det viktigaste att du kämpar med att sluta ljuga och börjar tänka att du duger som du är.
Om du behöver mer stöd vill jag tipsa om att ringa eller chatta med BRIS. Kanske kan en kurator där ge dig några bra tips.
Lycka till!