Har svårt att koncentrera mig i skolan
hej, jag har väldigt länge trott jag kan ha en form av nån diagnos, som ADD eller ADHD, jag blir lätt arg och kan få stora utbrott för stora och småsaker, har svårt att koncentrera mig i skolan tex på en genomgång det åker in i örat och ut i det andra, liksom utan att jag märkt det själv så har jag slutnat lyssna och kommer inte ihåg nånting, jag har väldigt svårt att koncentrera mig, jag själv känner så men när jag var borta en väldigt lång tid under skolan och min mamma skrivit med min lärare att jag kände att jag inte kunde koncentra mig, hon hade däremot inte märkt nått men det är väll ändå jag själv som känner det? jag kan också av impusivitet göra saker som att gå ifrån skolan för att jag inte orkar en lektion till och är irriterad på allt och alla utan anledning eller med anledning, jag går ofta runt och tänker på det här vilket gör mig förvirrad och jag skulle gärna vilja veta varför jag ibland reagerar som jag gör och för att det ska bli lite lugnare, mina känslor kan göra det jobbigt för mig, om jag tex är ledsen så är jag inte bara ledsen utan jag är VÄLDIGT ledsen, mina känslor är dubbelt så värre som tex andras känslor vad jag har sett, jag vill också gärna veta om jag skulle ha i nån form av diagnos eller nått för att kanske andra kan få en uppfattning om varför jag reagerar såhär och inte tro att jag är dum i huvudet,
vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar då jag inte har en sån relation till dom enligt mig och vet inte hur jag ska förklara, behöver gärna tips.
förvirrande12åring

BUP svarar:
Hej!
Du berättar på ett bra och tydligt sätt om hur man kan känna sig och reagera. Du har helt rätt i att du själv faktiskt är den enda som kan säga hur något känns för just dig. När andra inte bekräftar en i hur man upplever något så kan man lätt känna sig en smula förvirrad, tänka att man är dum eller känna sig ensam eller frustrerad.
Det är ganska vanligt att man kan uppleva att man har problem att koncentrera sig och i vissa situationer kanske andra också kan märka det på ens yttre beteenden men många gånger så kan det vara så att det inte är så lätt för andra att se det.
En del känner att det är svårt att koncentrera sig och hänger ändå med i skolan och har OK betyg, andra får svårt att klara av olika uppgifter och prov. Hur är det för dig?
Att man upplever problem med koncentration eller med starka känslor kan hänga ihop med många olika saker. Man kan säga att oavsett orsaken till det så brukar man vara hjälpt av att prata med föräldrarna om det, och ta upp det med skolan så man på ett möte kan gå igenom mer noga vad som kan vara dig till stöd hemifrån och under skoldagen.
När man känner att man har mer stöd och förståelse för hur man fungerar, och kanske mindre tjat och press, så kan humöret ibland bli lugnare och man kan känna sig mindre arg.
Om man fått pröva stöd och åtgärder från skolan och hemifrån som du, dina föräldrar och skolpersonal ändå inte tycker varit tillräckligt hjälpsamma för att problemen ska kännas lättare att hantera så brukar skolans Elevhälsa föreslå hur man går vidare, om man kan behöva göra någon form av utredning.
Du funderade på hur du ska kunna prata med dina föräldrar. Ett sätt att ta upp med föräldrarna kan vara att du skriver ner det som du skrivit till oss, antingen läser upp det för dem eller skickar det som ett sms.
Ett annat sätt kan vara att du pratar med din lärare eller vänder dig till skolsyster eller skolkuratorn och berättar om det här. Då brukar skolan också kunna hjälpa till att förklara för föräldrarna.
Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!