Vill bara isolera mig i mitt rum
Hej jag har mått dåligt en längre tid men vet inte riktigt varför jag mått dåligt, har ingen motivation till nånting längre och känner bara att jag vill isolera mig i mitt egna rum, är de ett täcken på depression? min mamma tror att de kan va en början på depression.
R.K

BUP svarar:
Hej R.K!
Det är svårt att säga om det du beskriver hänger ihop med en depression eller andra orsaker. Det verkar som din mamma uppfattar dig som nedstämd. Stämmer det med hur du själv har tänkt?
Du skriver att du har mått dåligt en längre tid men inte riktigt förstår vad det kan hänga ihop med? När man känner så kan det vara bra att du fortsätter ha pratstunder med dina mamma för att se om ni tillsammans kan komma på saker som gör att du lättare kan förstå dig själv och dina känslor.
Om man har pratat hemma och kanske själv funderat mycket på egen hand men inte tycker att man kommer vidare, kan det vara klokt att ta professionell hjälp. Då får man hjälp att sortera mer strukturerat kring hur man mår och det som blir till problem för en i vardagen eller i kontakten med andra till exempel.
Det kan också vara klokt att besöka vårdcentralen och få en läkarbedömning för att utesluta att man har någon obalans i kroppen om man känner sig långvarigt trött och saknar energi.
På flera håll erbjuder vårdcentraler kontakt med psykolog eller kurator för samtal och behandling av t.ex depression, så kallad första linjens psykiatri. Du skulle också kunna vända dig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt om du önskar det.
Om du hellre vill börja prata med någon över nätet så kan man som ung chatta via föreningen Tilia när man mår dåligt eller ta stöd via Tjejzonen.
Mer information om nedstämdhet och tips på egenvård kan du läsa mer om via vårdguiden 1177
Ta hand om dig och tveka inte att ta hjälp om du tycker att problemen förvärras.