Haft svårt i skolan i hela mitt liv
Hejsan, jag är en tjej på 13 år (04), jag känner på mig att jag Hr något besvär jag inte kommer på men jag har misstänkt adhd. Min syster säger oftast ”adhdbarn” till mig bara fär hon vet att jag blir irriterad. När jag blir arg så blir jag arg då vill man inte ens va med mig, jag känner bara att om man inte låter mig va och jag säger ”gå härifrån” eller ”prata inte med mig” så får man ta konsekvenser för att jag kan skrika jag bli jätte jättearg. Jag har även haft svårt i skolan hela mitt liv, denna terminen som snart är slut i 7an har jag massa massa frånvaro ifrån franska, har gått på den MAX 10 gånger denna termin, villket betyder att jag borde ha runt 20 timmars frånvaro ungefär. Jag har det superjobbigt i skolan jag har bara massa E,D,ett C och 2 F. När jag ber min pappa om hjälp för att åtminstone kolla upp om jag tillexempel har adhd så säger han ”gå till din kurator eller skolsköterska” men de e så att jag har 2 lärare (kuratorer?) men dom båda har vart sjuka i ett år pga något. Om det finns inte en chans att jag går till någon i min skola för INGEN och jag menar ingen tar något seriöst, elr ens mig seriöst jag e dendär ”livliga typen som är högljud och har dåliga betyd” såklart har jag massa vänner som stöttar mig. Men några kan bli arga för jag inte koncentrerar mig i arbeten som är i tex skolan, detta har påverkat mig i flera år. SNÄLLA HJÄLP
E

BUP svarar:
Hej!
Du verkar inte bara vara den livliga tjejen som är högljudd och med dåliga betyg som du beskriver. Du är även hjälpsökande. En tjej som har kämpat hårt i skolan för att hänga med. En tjej som vill få bättre betyg, som vill klara av skolan. En tjej som funderar på om hennes problem att koncentrera sig kan förklarar med en ADHD diagnos. En tjej med en viktig fråga.
Mitt svar till dig tänkte jag inte skulle bli så långt men känn inte att det är en oviktig fråga du ställer eller att du skulle vara en oviktig person. Det vill jag verkligen inte att du ska tro. Förklaringen till mitt nedkortade svar är att det finns många barn och ungdomar som skrivit till oss med precis samma fråga. Tänkte skicka med några frågor och svar du kan läsa om du vill. Även några artiklar. Svaren och frågorna är bra och kan hjälpa dig vidare.
Bra att du har en massa vänner som stöttar dig. Det måste vara skönt.
Nu över till det viktigaste. Finns det någon vuxen som du har och känner förtroende för som du skulle kunna vända dig till med dina funderingar och tankar runt ADHD? Det bästa vore om du har förtroende för någon i skolan, kanske din mentor. Att du berättar för hen hur du upplever din skoldag. Vad som fungerar och vad som är rejält svårt. Dina funderingar runt ADHD.
Jag skulle naturligtvis önska att din pappa kunde ge dig ett annat svar om du pratade med honom på nytt. Att han inte hänvisa dig till skolkuratorn eller skolsköterskan utan följer med dig till skolan och stöttar dig om det tas beslut att ni ska gå vidare och undersöka ADHD-spåret ytterligare.
Jag undrar lite om inte skolan har sett att du har det superjobbigt där? Att du verkar ha ett häftigt temperament och humör. Deras bild av hur det fungerar för dig på lektionerna är viktiga att ta med för att ge en samlad bild av dina svårigheter.
Lycka till och jag tycker att det var bra att du skrev till oss!