Utbränd?
Hej!
Allt har börjat gå dålig för mig. Det började nog för en månad sen, när jag började missa vissa skoldagar på grund att jag har varit helt slut och haft massa ångest. Eller egentligen så började det nog i 6an. (Jag går i 9an). Jag har haft så höga mål och stress för att prestera bra och jag har haft så mycket ångest och stress under alla år. Nu har allt bara blivit värre, och jag tror att jag kan ha blivit utbränd. Mitt minne är det sämsta som finns och jag har massa listor och scheman för att komma ihåg att borsta tänderna, gå på toa och äta och massa mer. Jag sover aldrig heller jag är bara vaken och försöker göra läxorna. Min konsentration har också blivit så dåligt, jag hör inte vad folk säger även om vi har en konversation orden går inte in i mitt huvud och jag måste be personen att upprepa om och om igen. Och jag hör aldrig när folk ropar på mig eller pratar med mig eftersom jag tänker på annat. Allt har blivit för mycket och vissa dagar blir bara kaos och jag får utbrott där jag slår sönder huset och folk i närheten. Jag får också utbrott när mina scheman rubbas. Jag klarar knappt av att hantera vardagen. Jag är rädd för att snart kommer jag ge upp och bara kunna ligga i sängen och då kommer jag missa massa skoldagar. Jag ska utredas för add men kan jag verkligen ha det visst har jag haft många problem sen liten men allt har ju blivit så mycket värre nu. Jag vill inte ha en diagnos men jag vill ha hjälp. Alla vill att jag ska sluta vara så beroende av skolan men jag kan inte för skolan är det enda jag har. Jag slutade på mina aktiviteter och att träffa vänner för att plugga. Och tack vare allt detta har jag nu 315 i merit och 25 poäng ifrån fullpott men jag är inte nöjd.
(Alla har lagom stora förväntningar på mig och jag kommer komma in på det gymnasium jag vill, utan Det är jag som är problemet eftersom jag blir så besviken på mig själv.)
snälla ge mig tips. Hur ska jag kunna komma ihåg Saker utan scheman jag har försökt men jag kan inte komma ihåg. (Det här har inte med texten att göra men hur ska man sluta bli äcklad av att folk nuddar en för min familj blir sura på mig när jag skriker och blir våldsam när dem sitter för nära mig men dem förstår inte när jag säger till dem att sluta nudda mig)
Snälla behöver hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Du pressar dig verkligen hårt med skolarbetet. Och det är verkligen starkt av dig att lägga ner så mycket kraft, men det blir för mycket. Mer än du, eller någon annan för den delen, orkar med.
Nu ska du utredas för ADD men du är tveksam och vill inte egentligen ha en diagnos.
När man har ADD brukar man ha svårt att komma ihåg, att lyssna och att koncentrera sig. Man har liknande svårigheter som vid ADHD men utan att vara överaktiv. Vid ADD kan det vara svårare både för omgivningen och för en själv att se  svårigheterna, eftersom de oftast inte syns så tydligt utåt.
Men man har samma rätt att få hjälp med sina svårigheter i skolan, med eller utan diagnos. Man har rätt till stöd som gör det lättare att koncentrera sig och att planera sitt arbete. Och med att fortsätta arbeta istället för att stanna upp och börja tänka på annat.
Det låter som att du har jobbat hårt med detta själv. Du har gjort scheman och listor. Och du visar en imponerande styrka och målmedvetenhet. Men du behöver också, med eller utan en diagnos, få mer stöd av andra. Det blir för mycket att klara själv.
Jag tycker att det är bra att utreda för ADD. Man kan då se närmare på om något  är svårt för dig och vad som är dina styrkor. Även om en diagnos inte ställs kan man bättre se vad du kan behöva stöd med.
Det är också viktigt hur och med vad dina föräldrar kan stödja dig hemma. Att vardagen blir kaos kan bero på att du är slutkörd men också på att du kan behöva mer hjälp med att planera och organisera din vardag.
Försök att inte driva dig så hårt. Utöver det är poängen inte viktig annat än för din egen självkänsla. Det är inte värt att bli utbränd för det. Försök att inte ställa för stora krav på dig själv. Det måste finnas en balans mellan arbete och vila för att man ska kunna orka.
Kanske skulle det vara bra att du vände dig till skolkurator för att tala mer om din situation och dina  krav på dig själv.