Nära att ta mitt liv
Jag har under dom senaste dagarna haft riktigt kraftiga självmordstankar och varit nära ett antal gånger med att ta mitt liv men det har alltid varit någon som kommit och stört.. jag vet inte vad jag ska göra för att jag är för rädd för att be om hjälp och öppna upp och prata om detta med någon, ingen av mina kompisar eller familj vet, ingen annan för den delen heller. Jag har sen något år tillbaka mått skit dåligt och mår skit varje dag, jag skär mig för att jag inte kan komma på något bättre sätt att hantera alla mina tankar, jag är rädd att jag en dag ska må så dåligt och helt enkelt ta mitt liv men samtidigt så är jag inte rädd eftersom att jag börjar vänja mig vid tanken av att aldrig andas igen, att vara död.,..snälla hjälp ...
Halvt död

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga till oss. Jag tycker det är bra att du trots allt skriver till oss.
Du skriver ju att du är rädd för att be om hjälp och att det inte finns någon som vet hur tungt och svårt du har det. Nu kanske man kan tänka att du ändå gör ett försök att se om du kan få någon hjälp.
När man har det så tungt och svårt som du beskriver och dessutom inte har någon att prata med så är det inte ovanligt att ens jobbiga tankar och känslor blir ännu större och man kan inte själv se några utvägar. Jag förstår att du känner att det är svårt att lita på någon annan.
Trots det vill jag säga till dig att man inte hela tiden måste ha det som du har det och att det faktiskt finns hjälp att få. Jag tycker absolut att du skall börja berätta för någon vuxen om hur det känns för dig. Om du inte vill börja med att prata med dina föräldrar finns det kanske någon vuxen i din närhet eller på din skola som du skulle kunna pröva att lita på.
Eller så kan du börja med att kontakta Minds självmordslinje. Där kan du få prata med någon anonymt och få hjälp och stöd. Du kan också pröva att kontakta BRIS. Där kan du också chatta och ställa frågor. Men när man mår som du gör är det viktigt att man får hjälp och därför tycker jag att du skall fundera på om du inte skall kontakta BUP där man ju också är van vid att träffa människor som har det ungefär som du. Som sagt, du har ju tagit första steget när du skrev till oss!
Lycka till!