Tvångstankar
Hej, har haft tvångstankar i över två år eller vad jag kan komma ihåg. Har det väldigt tufft för att det är jobbiga tankar som kommer och jag vill att det ska sluta men vet inte hur för att jag är rädd att någonting dåligt ska hände. Det kommer i vägen när jag studerar, läser, kollar på saker osv. Tvångstankar att ökar hela tiden och jag vill att det ska sluta men jag vågar inte prata med någon eftersom det är läskigt undrar om vad jag kan göra åt saken
Tpu

BUP svarar:
Hej!
Att ha tvångstankar är inte alls så ovanligt. Det kan både barn, ungdomar och vuxna ha. Det kan kännas läskigt som du säger, men det är inget du behöver vara rädd för.
Sådana tankar kan komma av olika anledningar. Något svårt kan ha hänt och tankar som hör ihop med detta kan dyka upp. Eller så kan tankarna ha annat innehåll.
Jag tycker du ska vända dig till någon som kan hjälpa dig så att tankarna inte tar för stor plats för dig. Det finns olika sätt att göra detta på, som tekniker för att hantera tankarna så att de stoppas eller att man inte bryr sig lika mycket om dem.
Du kan också få hjälp att förstå hur det kommer sig att du har de här tvångstankarna.
Vänd dig till, eller be dina föräldrar kontakta BUP eller vårdcentralen, som där kan ha Första linjens barn och ungdomspsykiatri.