Varit nedstämd under lång tid
hej, jag har under en väldigt lång tid känt mig väldigt nedstämd/deprimerad vad man nu kan kalla de, jag bor hos en fosterfamilj, socialtjänsten är inkopplad, jag har väldigt svårt att koncentrera mig i skolan, jag mår sämre för varje dag som går och jag känner verkligen hur jag inte orkar att andas mer(om ni förstår känslan) jag vill liksom bara somna in och aldrig vakna igen. Jag har väldigt svårt att lita på människor och har inte någon att prata ut med. jag har sömnproblem och överäter i en period och nästa period känner jag hur matlusten försvinner. Jag har också svårt att prata med folk för att jag har väldigt svårt för människor, jag gillar inte att stå i centrum och får ångest när man ska vara social tex fester, kalas, middag och sånt.
behöver verkligen någon som kan ge förslag, har sån grov ångest inför att prata med någon jag känner och skulle inte klara av det, har också svårt för att jag inte vill oroa alla jag känner och vill inte min familj ska ställa massa frågor.
alla känslor och allt jag gör ställer till det med skolan, fosterfamiljen, min riktiga familj, mitt liv,  jag har väldigt svårt att se en mening i allt.
Vill verkligen kunna må bättre, känner verkligen inte jag är en normal människa, känns som alla mina känslor gör mig till en ny slags människa men på ett negativt sett.
tacksam för svar, känner hur sämre jag mår för varje dag.
tjej på 13 år

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker det var bra att du skrev till oss. Du kanske kan tänka på ditt brev som ett första steg till att våga gå vidare och få hjälp. Av det du beskriver hur du har det är det inte svårt att förstå att du tänker på mycket som gör dig ledsen och nedstämd.
Jag vet ju inte hur det kommer sig att du bor i en fosterfamilj och varför socialtjänsten är inkopplad. Kanske är det så att socialtjänsten har tänkt att det blev för svårt för dig att bo kvar hemma hos dina föräldrar. När man har mycket att oroa sig över och som gör en ledsen brukar det vara jättesvårt att vara koncentrerad och uppmärksam i skolan. Jag tycker att det låter som att du skulle behöva få lite stabilitet runt dig och att du också skulle ha nytta av att få komma till t.ex. BUP för att få hjälp med hur du mår.
Vet inte socialtjänsten eller din fosterfamilj om hur du mår? Du kan titta på en sida som heter koll på soc för att få lite kunskap om vad som gäller när man är placerad som du är. Då kanske borde du få hjälp med att komma till t.ex. BUP för att där få hjälp med ditt mående och hur det påverkar ditt liv i t.ex. skolan. Du kan ju också ringa till BRIS eller kolla på deras hemsida för att få hjälp och stöd med hur du skall komma vidare med ditt liv.
Lycka till!