Känns typ som att jag är på väg att dö
Hej!
Jag är en tjej på 12 år. Jag mår väldigt dåligt lite för ofta. Och jag sover knappt 4 timmar per natt om inte mindre. Men jag har sån fruktansvärd ångest på kvällarna och på månarna så det går liksom inte. Jag får panikångestattacker och kan liksom inte andas, det känns typ som att jag är på väg att dö. På månarna mår jag piss och kan inte ta mig upp ur sängen. Det känns som att dagen kommer gå åt helvete och det känns som att jag bara kan sova vidare. Men på kvällarna mår jag ännu sämre jag vill liksom inte leva mer. Mina föreldrar kommer inte in på mitt rum för jag har låst de så jag kan ju typ göra vad jag vill. Jag har varit grovt mobbad för typ 1 år sedan. Mina föreldrar mår piss pågrund av min lillebror som inte får till skolan och indikerar sig och jag vill inte att det ska bli för mycket med mig. Dom är ju redan upptagna med att bråka och försöka få min lillebror att inte ta sitt liv. Jag är väldigt orolig för alla i min familj. Mina föreldrar bor ibland inte med varandra för att de bråkar. Och jag har tappat alla mina vänner för de ända jag gör är att leva på sömntabletter och gråta. Jag har gått hos väldigt många olika kurator syckologer osv. Men jag mår så dåligt över sanningen så jag klarar inte av de. Jag har försökt ta mitt liv flera gånger men jag kan inte... jag lever typ för min familj. Det känns som att jag bara förstör med mina problem och jag hatar det. Orkar ingenting, mina föreldrar bråkar inte bara utan det är typ varannan dag och när dom inte bråkar så yogar dom. Dom har gjort det i typ 15 år och när dom yogar gör det att jag inte får träffa dom så mycket när dom väl inte bråkar. Jag känner mig bara misslyckat som inte har några vänner och som inte sover på nätterna. Ibland spyr jag för att jag är så jävla ledsen. Är aldrig ute och prkar knappt ta upp min telefon för att skicka ett sms, de tar ju typ 5 sekunder men ändå blåe det så jobbigt och jag får typ ångest av de. Hatar mitt utseende och hela mig. När jag fyllde år gjorde jag ett personlighetstest och jag fick 4/100 p på självsäker. Så de förklarar ju en del. Vissa skär sig själva men då kommer jag bara hata mitt utseende ännu mer men ibland så händer det ändå. Kan inte sluta med detta och äter ingen mat heller. Jag är hungerig hela tiden men jag äter ändå inte för att det känns meningslöst. Jag kan typ bryta ihop av att mina jag tappade min tröja när jag gick med den. Det är liksom små saker. Jag berättar ingenting för mina (vänner) i skolan för att det är så pinsamt och det känns som att dom ska få vara ledserna och inte jag.
Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra. Kanske skrev lite slarvigt men kl är 1 på natten så är lite små trött.
Filippa

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en familj i kris. Jag förstår att du är orolig för alla i din familj och när det är som du beskriver blir det också svårt att göra sig hörd och få den uppmärksamhet du så väl skulle behöva.
Men du förstör inte med dina problem. Du har också rätt att må dåligt och ha egna problem och det låter som mycket har att gör med dina hemförhållanden och att du blivit grovt mobbad. Inget som är ditt fel! Att bli mobbad brukar vara väldigt destruktivt för självuppfattning och självkänsla. Många som blivit mobbade hatar sig själva på alla möjliga sätt. De tror att det är något fel på dem eftersom de blivit mobbade, men så är det inte.
Du skriver att du gått hos många kuratorer men att du har svårt för samtalen. Jag förstår inte riktigt varför. Men det låter som du inte upplever att du fått bra hjälp? Men hur det än är med det så tycker jag att du nu absolut ska försöka få hjälp. För alldeles för många saker – allvarliga sömnsvårigheter, ångest och panikångest, ätproblem, självmordstankar och mer.
Du är bara tolv år och även om du varit med om alldeles för mycket redan och troligen på många sätt är en mycket tuff och uthållig ung tjej så tycker jag att det är dags för dig att ta emot hjälp och stöd. Så prata med dina föräldrar och/eller skolkurator och berätta för dem hur du mår. Försköna inget utan berätta som det är och kanske kan du visa ditt brev till oss så att de förstår om det är svårt att berätta. Gör det! Du kommer inte att skada någon om du försöker hjälpa dig själv. Alla kommer bara bli glada om du mår bättre – inte minst du själv!
Och ditt brev var glasklart -inte minsta slarvigt fastän du skrev det mitt i natten.