Behöver jag hjälp och vart ska jag vända mig?
Jag vet inte vart jag ska söka hjälp, jag vet inte om jag behöver hjälp?
Jag är 13 år och har ett självskadebeteende från några/något år tillbaka. Nu mår jag dåligt, jag tänker varje dag på om jag ska avsluta mitt liv. Jag är SÅ rädd att jag ska göra någonting. Vet att det låter konstigt att jag är rädd att jag själv ska göra nånting, för i dem sitvationerna tänker jag så anurlunda. Jag har varit väldigt nära att hoppa (vid tåget). Jag stod andades, skulle precis andas då min mobil ringer. Jag vill skära upp mina hanleder eller något för jag måste få börja om. Jag vill storta om, börja från 0 igen.
En till sak: jag har fått någonslags ångest jag aldrig möt på förut, sådan när jag bara faller ihop och gråter medan pulsen går upp och jag kan knappt andas! Mamma vet lite om att jag skärt mig men hon vet bara att jag förra året hade pratat med en lärare om att ta livet av mig. Hon har på senaste tiden blivit oroligare för mig då hon tycker att "jag blivit tystare och lesnare i mina ögon"
jag orkar inte mer... jag måste få börja om från allt.
jag har till största del en fråga: vart ska jag söka hjälp, eller ska jag inte söka hjälp. Det är kanske inte så allvarligt. Är bup något allternativ eller är det inte tillräckligt allvarligt?
Förlåt om jag störde i onödan.
Ett litet hopplöst liv

BUP svarar:
Hej!
Du stör inte alls i onödan med din fråga. Den är viktig.
Du ska tala med någon som kan hjälpa dig.
Du skriver inte om hur du har det omkring dig som kan förklara varför du har en sådan här ångest. Hur du har det hemma i familjen, i skolan eller med kamrater. Om något hänt dig som varit svårt, kanske för svårt att tala om?
BUP är absolut ett bra alternativ. När man är så ung som du vill man på BUP att dina föräldrar också är delaktiga i kontakten. De kan då få hjälp med hur de ska kunna stödja dig för att du ska må bättre. Men du får möjlighet att tala själv med någon om du vill det.
Din mamma vet litet om hur du mår. Kan du berätta mer för henne så kanske hon kan se till att du får hjälp?  Om det inte känns möjligt att berätta för henne, kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också gå in på BRIS hemsida och beställa tid för telefonsamtal med kurator där. Då kan du vara anonym om du vill.
Försök med något av detta nu. Vänta inte!