Mobbad under lång tid
Jag är en tjej på 14 år fyller snart 15, jag har varit mobbad i 2-3 år och står inte ut med det längre, har tänkt hela tiden om det skulle bli någon förändring om jag försvann, jag har inga kompisar i skolan och får höra saker varje dag, t.ex. du är ful, hora, inga vänner, du är ensam, du kommer dö som en missbrukare osv. Jag snackar med mina föräldrar hemma men dem verkar inte förstå vad jag menar, jag kan snacka med min stora syster hemma för hon har nästan gått igenom samma som jag, hon säger att det är inte värt att skada sig själv och att det är hemsk om jag försvinner, men lyssnar inte så noga på henne för det ända jag kan tänka på är att försvinna, vill gärna komma hemifrån och slippa allt, mina föräldrar missbrukar inga deoger alkohol eller ngt.

BUP svarar:
Hej! Tack för din viktiga fråga.
Va bra att du skriver till oss om hur du har det. Jag tror att det är många unga människor i skolan idag som mycket väl kan känna igen sig i det du beskriver i din fråga. Det är ett stort problem med mobbing och det är många unga människor som du som blir utsatta och som mår jättedåligt av det.
Det är bra och viktigt att du kan prata med dina föräldrar om det även om du skriver att de inte riktigt verkar förstå hur svårt du har det. När jag läser din fråga kan jag inte se att du pratat med och berättat för någon vuxen på din skola om hur du har det. Kanske finns det någon som du kan försöka lita på eller ha förtroende för t.ex. någon lärare, skolkuratorn, skolpsykologen eller skolsyster. Då borde du kunna få hjälp med att prata med dina föräldrar så att de bättre förstår allvaret i din situation.
Skolan har ett mycket stort ansvar i mobbingfrågor. De är skyldiga enligt lagen att se till att du får den hjälp du behöver på skolan och att de som mobbar blir uppmärksammade på vad de håller på med och att man inte får utsätta andra för mobbing. Du kan läsa om det på Friends hemsida. Du kan också kolla på ungdomsmottagningen hemsida. Där finns en del information som du kanske kan ha nytta av. Där kan du också få prata med någon. Du kan också kolla vad socialtjänsten säger om mobbing och vad de skulle kunna hjälpa dig och din familj med.
Lycka till!