Har jag kanske depression?
Hej. Jag har mått dåligt länge nu och kanske har depression. Jag gick till en psykolog för ca 2 år sen och allt Var helt okej just då. Men nu genom åren har jag mått sämre igen. Tyckt dåligt om mig själv. Inte velat gå upp ur sängen. Känt mig ensam. Känt som jag bara gör ont mot folk. Jag känner inte mycket kraft i mig längre. Jag vill få ut mina känslor men kan inte gråta för jag känner inget. Jag känner bara ensamhet och tomhet. Jag har just mu en annan psykolog men att gå till henne hjälper inget. Jag tänker oftast tillbaka i tiden och får mycket ångest. Är stressad över skolan. Jag har ingen direkt att prata med förutom min psykolog som inte hjälper mig alls. Jag gråter fortfarande på kvällarna ibland som jag har gjort innan. Vad borde jag göra? Har jag depression? Hur kan jag ändra mitt nedstämda betende? Borde jag kontakta min skola?
Ledsen anka

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver att du mått dåligt under lång tid och att du har erfarenhet av några olika psykologer. Jag vet inte om det är psykologer som jobbar på BUP eller hur du ha kommit i kontakt med dem. Du skriver inget om hur du har det omkring dig och hur du tror att det kommer sig att du mår som du gör. Det kanske kan finnas skäl för dig att vara ledsen som är möjliga att förstå sig på?
Av det du beskriver så är det ändå inte svårt att tänka att du är nedstämd och ledsen och att du behöver få hjälp med det. Hur tror det kommer sig att du inte tycker att du har någon hjälp av samtalen med din nya psykolog? Berättar du för hen om hur du har det omkring dig och hur du känner dig?
Om du går på BUP och inte tycker att du är nöjd med din kontakt så kan du be om att få träffa någon annan. Det är ingen konstig eller dålig begäran. Det är viktigt att man känner att man passar ihop med sin terapeut/behandlare/kurator/psykolog. Det är då man känner tillit och förtroende och förhoppningsvis vågar vara öppen och uppriktig med sig själv.
Du frågar om du skall kontakta din skola. Det tycker jag låter som en bra ide om det finns någon där du har förtroende för. Jag vill till slut säga till dig att du har rätt att få så bra hjälp som möjligt och man måste inte må dåligt hela tiden.
Lycka till!