Skulle min psykolog anmäla?
Hej!
Detta är ett exempel fall: om min pappa t.ex under en period skulle ha slagit min mamma men det har nu slutat och mamma vill inte polisanmäla. Om jag skulle berätta om det här till min psycholg skulle det anmälas?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Dessvärre kan vi inte ge dig ett enkelt och klart besked av flera skäl. Bakgrunden till din fråga är att enligt Socialtjänstlagen är anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (skola, hälso- och sjukvård och tandvård till exempel) skyldiga enligt lag att genast anmäla till Socialtjänsten om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa.
Det handlar om anmälan till Socialtjänsten och inte polisanmälan
Observera att lagen är formulerad så att anmälan ska göras redan vid ”misstanke”. Din psykolog behöver inte veta med säkerhet om du far illa eller inte. Om din pappa nu upphört att bruka våld mot din mamma så är det naturligtvis bra men det behöver i sig självt inte innebära att du inte kan bedömas fara illa i din familj ändå. Det beror på så många andra saker som du inte skriver om.
Så det är en knepig fråga att få svar på. Det är en bedömningsfråga din psykolog har att ta ställning till. Enklast och bäst tycker jag det är att du pratar med hen om när hen skulle göra en anmälan till socialtjänsten. Du kanske kan säga att det ibland varit besvärligt hemma och att du är osäker på om du kan prata om det eftersom du är rädd att hen ska göra en orosanmälan. Så ta upp din osäkerhet och prata med din psykolog om den.
Kanske skulle du också kunna få lite hjälp av att ringa ett socialkontor KollPåSoc anonymt och höra med dem när de anser det bra att göra en orosanmälan utifrån vad du beskriver.
Lycka till!