Hör röster
Är en tjej på 14 år, diagnostiserad med depression sen ett år tillbaka, som tror att jag kanske är schizofren. Eller jag kanske inte tror det egentligen, men många av dom symtom jag har läst om tycker jag stämmer in på mig.
Saker som att inte vara motiverad till att göra saker beror säkert på depressionen, men det är andra grejer också. Det har hänt att jag hört röster i mitt huvud. Jag hör dem som tankar och inte som faktiska ljud, men det är ändå lite skrämmande. Dom säger inte grejer som jag kan förstå, utan upprepar mest konstiga ord. I samband med det här känns det som om alla ljud jag hör skriker åt mig. Det är svårt att förklara men det är som om fläkten i vardagsrummet (Eller vilka små ljud som helst som man i vanliga fall inte lägger märke till) är hotfull och vill mig illa. Brukar dock gå över efter ett tag.
Mina tankar är också oorganiserade och många does not make sense. Det är som om jag kan gå in i mina tankar och till sist bränner jag mig på en vägg av en känsla att det jag tänker på inte har någonting med verkligheten att göra längre. Ofta vet jag inte heller om jag har drömt något eller om det faktiskt har hänt på riktigt. Det är oftast små saker som om jag har hackat upp bananer eller om min syster har sagt något till mig.
En annan grej är att jag ofta är paranoid. Det känns ofta som om att maten jag får egentligen inte är vegansk och att alla försöker lura mig. Jag vet att det inte är så men tankarna är svåra att slå bort. Det är det som jag tror skiljer mig från personer som är diagnostiserade med schizofreni. Jag tror inte att dom försöker lura mig, det bara känns så.
När jag var i 7/8års åldern hörde jag röster på riktigt. Det var som ett tinnitusljud som övergick till olika röster som samtidigt skrek/skrattade åt mig och sa att jag var värdelös. Det var en lång period av att jag inte såg eller hörde nånting alls efter det här, men för ungefär ett år sen började jag höra det där tinnitusljudet igen, och den där konstiga känslan av att någon satte ett lock på allting som alltid kom innan jag hörde dom där rösterna. Det hände några gånger under våren förra året men sen har det inte varit något mer med att jag faktiskt har hört saker. Den senaste tiden har jag dock (som jag skrev om högre upp) hört röster som tankar men inte som faktiska ljud.
Jag har inte velat prata med någon om det här eftersom det känns som att jag överdramatiserar det hela. Jag vill inte heller vara schizofren. Min bästa kompis mamma är det och därför bor hon hos sina morföräldrar. Hon har berättat om hur hennes mamma gått upp mitt i natten och gjort konstiga saker.
Hursomhelst, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det skulle räcka om ni kunde säga att jag inte alls har schizofreni eller nåt liknande och bara kan glömma det och gå vidare med mitt liv.
----

BUP svarar:
Hej!
Att ställa en diagnos utifrån ett brev är inte möjligt. Ingen diagnos kan ställas så enkelt. Många diagnoser kräver istället först en omfattande utredning.
När man läser om diagnoser på nätet kan de flesta människor känna igen sig en del. Men det är inte tillräckligt för att få en diagnos. För att få en diagnos måste symtomen vara omfattande och återkommande. Man måste utesluta andra orsaker till symtomen.
Diagnosen schizofreni som du frågar om, ställs sällan på så unga människor som du.
Du är orolig för att du hör röster och ljud. Det är förstås inte alls tillräckligt för diagnos.
Men det är troligtvis särskilt lätt för dig att tänka på schizofreni eftersom din kompis mamma har den sjukdomen.
Men det skulle kanske vara bra att du ändå talade med någon om detta så att du kan få mer klarhet i vad det kan handla om.
Allra först tycker jag du ska tala med dina föräldrar om din oro.
Tillsammans kan ni kontakta BUP.