Självskadebeteende och självmordstankar
Hej! Jag har självskadebeteende och självmordstankar mår JÄTTE dåligt över min kropp. Vill inte må såhär längre vill va den glada tjejen jag var för 3 år sedan vill inte prata med nån speciellt inte mina föreldrar.
Finns det något sätt jag kan få hjälp utan att mina föreldrar blir inblandade?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror det finns en hel del du kan göra. Shedo har både information och en chatt för ungdomar som självskadar sig. Också Bris och Tjejzonen har chattar där du kan få hjälp anonymt och utan att dina föräldrar blir involverade.
Sedan kan du kanske få hjälp både av skolkurator, skolsyster och UMO utan att dina föräldrar blir inblandade men det beror på hur allvarligt ditt självskadebeteende och självmordstankar bedöms vara. Har du mycket stora och allvarliga problem kanske du behöver mer hjälp än du kan få på chattar och då är det bra att dina föräldrar också kan hjälpa dig på alla sätt.
Så jag tycker verkligen du ska försöka själv först och om du inte tycker att det fungerar utan att du behöver mer hjälp så får du fundera på om du ändå inte också ska berätta för dina föräldrar hur dåligt du mår så de kan hjälpa dig.
Och att du mår dåligt över din kropp det måste du kunna prata om med skolkurator eller skolsyster utan att dina föräldrar blir involverade? Du skriver inte vad det är med din kropp som du mår så dåligt över men i din ålder sker stora förändringar och det kan det nog vara bra att prata om med någon.
Lycka till!