Söker för mycket uppmärksamhet
Jag är sjukt attentionseeking och jag mår jättedåligt över det, har ni tips för hur jag kan sluta.
Jag har skadat mig själv och ljuger hela tiden ganska seriösa lögner som får min situation att verka hemskare, för att få uppmärksamhet. Jag är liksom beroende av det och det går inte att sluta. Snälla hjälp, detta förstör mitt liv!
förlåt

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du hela tiden söker uppmärksamhet och att du inte kan sluta söka efter bekräftelse från din omgivning. Jag förstår att det är ett problem för dig och det måste ta mycket energi att hela tiden vilja vara i centrum. Hitta på historier som man måste komma ihåg och fortsätta hålla fast vid.
Om vi leker med tanken att du skulle hålla en lite lägre profil - vad tror du skulle hända? Skulle dina kamrater börja undra vart den roliga pratglada killen tagit vägen? Skulle de inte vilja vara med dig eller (om vi tänker positivt) känna att det är bättre och mer avslappnat att vara tillsammans med dig?
Om du skulle klara av att vänta in dina kamraters initiativ och kontaktförsök skulle du kanske få en helt ny upplevelse. Förhoppningsvis känna att du är betydelsefull och viktig. Känna att det är skönt att inte behöva ljuga för att vara en i gänget.
Att bryta stil kan vara svårt, men det är möjligt. Du verkar vara motiverad, vilket är bra. Det är viktigt att sätta upp ett realistiskt mål så du inte blir besviken och känner att du misslyckats. Börja med det du tror är lättast att förändra. Om det är att inte ljuga lika ofta eller försöka hålla en lite lägre profil, får du fundera på.
Jag tror att du skulle behöva stöd i detta och tycker att du ska ta kontakt med din skolkurator eller varför inte ungdomsmottagningen där du bor.
Förhoppningsvis kan du få fler råd och tips hur du kan få uppmärksamhet på något bättre sätt och fundera tillsammans på varför det är viktigt för dig att vara så sjukt attention seeking.
Jag gillade ditt uttryck och att du började ditt brev med att använda detta ord. Bara så där pang på.
Lycka till!