Kan man få medicin utskrivet utan att gå i samtal på BUP?
Hej!
Är en tjej på 16 år och undrar ifall om det finns chans att få utskrivet tabletter mot ångest eller någon form av anti depp utan att behöva gå på samtal hos bup? Har tidigare gått regelbundet hos bup, men det var för cirka 1-2 år sedan då dem tyckte att jag var okej. Har tidigare fått utskrivet både anti Depp och olika former av sömntabletter, men nu när sömnen funkar okej igen så ska måendet förvärras som vanligt.. Vet inte om tabletter kan hjälpa mig, men jag orkar verkligen inte må dåligt längre. Fick mina tabletter i samband med att min läkare hos bup bedömde att jag behövde det. Men hur funkar det nu när jag inte går där? Behöver dem göra en ytterligare bedömning eller kan jag bara höra av mig till min läkare på min vårdcentral som jag också träffad cirka 1 gång per år pga andra anledningar.
Tacksam för svar!
J

BUP svarar:
Hej!
Eftersom du är under 18 år så föreslår jag att du, eller dina föräldrar, kontaktar den BUP-mottagning där du tidigare hade din behandling om att återuppta medicinering. Kanske vore det allra bästa att fråga om du kan du komma tillbaka till den tidigare läkaren och behandlaren som känner dig?
Du undrar också om man kan ha en medicinsk behandling vid BUP utan att samtidigt ha en psykologisk behandling med samtalskontakt? Det är en individuell bedömning, men sannolikt behövs någon form av förnyad bedömning ske i ditt fall. Du skriver ju att det var 1-2 år sedan du senast hade kontakt med läkare och behandlare.
Det är inte ovanligt att man kan behöva återuppta en behandling för att "få påfyllning"en tid. Det behöver inte alls betyda att du behöver gå igenom samma behandling en gång till, utan att kontakten kan anpassas efter de aktuella behov som finns och med hänsyn till tidigare insatser.
Jag kan dock inte låta bli att undra över om det finns saker i din tillvaro som har inverkat till att du nu mår sämre och återfått en del av dina tidigare symtom? Ibland finns det olika faktorer, eller olika former av stress som kan bidra till att problem återkommer. Ibland har man via tidigare behandling fått god insikt kring det, och ibland kan det vara till stor hjälp att man får gå igenom det på nytt - så som livet ser ut just nu.
Om du och den aktuella BUP- mottagningen kommer fram till att du behöver få en förnyad kontakt där, så tycker jag att du ska ta upp dina frågor om hur behandlingen kan planeras. Det är ganska vanligt att ungdomar tar upp frågor kring det och har olika önskemål.
I dialog med personalen på BUP får man hjälp att komma fram till en vårdplan som anpassas till de individuella behoven och utifrån rekommenderad behandling.
Skulle det på något vis bli svårt att få kontakt direkt med din BUP-mottagning så kan du också vända dig till din läkare vid vårdcentralen. Din läkare på vårdcentralen kan ge dig råd om hur ni ska gå tillväga och kan vid behov skriva en remiss för dig till BUP.