Just nu går det dåligt i livet
Hej, jag är en tjej 15 år. jag känner att jag inte har mycket att leva för längre. Jag känner att jag nu förtiden inte har något att vara glad för. Förut så brukade det roliga i livet kompensera över det dåliga men nu rinner bara mitt liv över av allt dåligt. Jag känner mig nedstämd och har börjat tvivla på mig själv. Det är många runtomkring mig som får mig att känna att jag inte duger och det har gjort att jag har dålig självförtroende. Tror att jag har lite social ångest pågrund av att jag känner att jag inte duger. Det är jobbigt att gå runt o känna sig som en zombie vissa stunder och sen andra känna sig orolig och stressad för att man inte räcker till. Jag vet ingenting om vad jag ska göra, om jag ska ta hjälp eller inte. Jag vet att det är är viktigt o skönt att prata ut o jag försöker göra det med min mamma, men hon typ ser inte dom tecknen jag försöker ge henne. Och hon ställler liksom inga frågor eller någonting, om jag försöker börja något, och när hon inte gör det blir jag ledsen för att hon inte bryr sig. Jag har inte många mer vänner än dom jag har i skolan och det tycker jag ät jobbigt för att jag jämför mig mycket med min syster . Hon umgås i ett gäng ofta och jag märker att mina föräldrar älskar henne mer för det. Jag känner att jag alltid vart det sämre barnet o att dom inte riktig tycker om mig.
Allt blir typ en ond cirkel och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till. Jag som trodde jag hade ett bra liv. Men nu är jag jätteledsen o allt i mitt liv går dåligt just nu.
aes

BUP svarar:
Hej!
Du har en mycket klok formulering i ditt mejl när du skriver att "just nu går det dåligt" i ditt liv. Ja, så är det: ibland kommer en svacka i livet när man av olika anledningar känner sig ledsen, stressad, oälskad, missnöjd med sig själv. I en sådan svacka är man också benägen att se allt i mörkare färger, tolka allt mer negativt, göra jämförelser med andra som gör att man i sina egna ögon framstår som sämre, som mindre värd. Kort sagt börjar ens självförtroende vackla.
Men du är inne i rätt spår eftersom du har den sunda strävan att komma igen, att hitta tillbaka till sitt sanna jag och trivas i livet. Och du är också inne på rätt spår att du ska ta hjälp. Det kan vara svårt att på egen hand lyfta sig igen när man bara går runt i sina mörka tankars kretslopp och samlar på sig det som visar att man "inte duger".
Man behöver någon som ger ett annat perspektiv och hjälper en att få upp ögonen för allt som visar att man visst duger på många sätt. Att lista ut hur man kan komma vidare med sina svårigheter - för svårigheter ha vi alla.
I ditt fall kan det vara ett ganska centralt tema att du jämför dig med din syster som kanske är en mer utåtriktad person och har flera vänner. Du tycker att hon får mer uppskattning av dina föräldrar och du drar slutsatsen att de älskar henne mer än de älskar dig.
Det är antagligen onödigt (och möjligen också förgäves) ifall jag säger att det är med stor sannolikhet en felaktig slutsats du drar. Jag tänker inte försöka övertyga dig om någonting.
Du säger att din mamma inte förstår och inte svarar på dina problem när du försöker tala med henne så som du skulle önska. Det kan mycket väl vara så, fast det är inte ett tecken på att hon älskar dig mindre. Men även en mamma kan ibland tycka att det här är för svårt och därför bagatellisera problemet. Desto viktigare är det att du nu söker hjälp någon annanstans och talar med någon som kan ge dig råd och stöd
I första hand rekommenderar jag dig att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som ofta möter liknande problem som du har. Då menar jag inte bara vad du upplever hemma, utan även hantering av stress och krav och huvudsakligen - som du också så klokt säger - att komma ut ur den onda cirkel du just nu befinner dig i.
På nätet kan du chatta på tjejzonen.se. Men min första rekommendation tycker jag vore mest hjälpsamt för dig.
Förhala inte - sök kontakten nu!