Gråter hela tiden
Jag är bara 10 och vill redan ta livet av mig.. jag gråter hela tiden, det har hållt på i 7 månader. jag vet inte vart jag ska ta vägen. jag vill bara ta livet av mig men jag kan inte det finns så många jag älskar. min pappa säger att jag är tjock och att jag ska sluta äta så mkt, så jag har inte nu ätit på två dagar. mina syskon kallar mig för hora, jag vill bara försvinna när jag hör att jag är tjock. jag är överviktig och tjockast i klassen så folk retar mig. jag tror att ingen skulle ändå bry sig om jag tog livet av mig..inte ens mina bästa vänner. jag skär mig inte så det är bra i guess? min kanin dog det gjorde mig mer ledsen. jag är alltid orolig att min andra kanin ska dö och hur min framtid ska vara för jag känner mig så efter. jag sitter i min säng nu och skriver och tänker på om jag ska ta livet av mig. jag betyder ändå inget och när jag va liten så var jag mobbad. jag var alltid ensam när jag var liten, jag hade inte någon vän alls. asså det är sjukt.. min farmor vill att jag ska inte bo kvar i huset. jag vill bara inte finnas mer..alla andra har ju så bra liv men inte jag. jag vill inte ens bo kvar i mitt hus, alla hemma hatar mig ändå. när jag duschar så gråter jag, när jag ska sova så gråter jag, när jag är hemma själv så står jag i köket ska jag verkligen begå självmord? jag vet att detta inte var någon fråga men jag ville bara prata ut hur jag känner. jag får egentligen inte säga detta men jag blir misshandlad hemma men jag kommer från kina och jag vet inte om man får slå barn där och en gång så ville min papppa kasta ut mig ut ur huset, det är sjukt att han ville göra det till sin egna dotter.. tack för att du lyssnade.
W.n

BUP svarar:
Hej W.n!
Så bra att du skriver till oss när du är så olycklig som du berättar om i ditt brev. När jag läser om hur stämningen är i din familj och att du bär på en hemlighet om att du blir slagen hemma, så är det inte konstigt att du känner dig jätteledsen och har tankar på att du inte orkar leva.
Så här ska inte du behöva ha det och det är faktiskt helt olagligt i Sverige att slå barn, det spelar ingen roll om man är född i ett annat land eller om föräldrarna är det. Det är ändå helt förbjudet och det upphöra.
Även om det är förbjudet att slå barn så händer det sorgligt nog ändå i familjer och därför finns det olika sätt för barn och deras föräldrar att få hjälp för att få det att sluta.
Det är svårt att bära på sådana hemligheter, och som barn känner man ofta ansvar och skuldkänslor på olika vis. Men det är inte rätt att det ska vara så. Du har inte ansvar för att skydda dina föräldrar. Det är dina föräldrar som har ansvar för att skydda dig.
Ibland klarar tyvärr inte föräldrar av sin föräldrauppgift att skydda sina barn på rätt sätt och då behöver du som barn hjälpa dig själv genom att ringa till BRIS, barnens rätt i samhället. Där får du prata med en kurator som kan prata mer med dig och berätta hur du kan göra för att få hjälp.
Du ska inte lyssna på de ledsna tankarna som får dig att tänka på att ge upp. Jag vill att du ska kämpa för dig själv nu!
I skolan kan du gå till din skolkurator eller skolsyster för att få hjälp. De vet hur det kan vara hemma och är vana att hjälpa barn som har det svårt i familjen och i skolan.
Var rädd om dig och våga berätta!