Vänner bara på internet
Vad ska man göra om man inte har några vänner och ens enda vänner finns på internet men mina föräldrar tar bort internet så jag inte kan prata med dem!!! ( Jag orkar inte mer och vill dö)

BUP svarar:
Hej!
Det är en ganska typisk situation du skriver om (fast det hjälper dig inte att den är typisk). Problemet har två sidor. Den ena sidan är konflikten hemma kring internet och den andra är att du inte har kompisar i den fysiska världen, utan enbart på nätet. Båda sidorna hänger ihop.
Låt oss börja med det första. Det verkar vara så att dina föräldrar anser att du tillbringar för mycket tid framför datorn. De vill antagligen att du ska ha andra aktiviteter, de kan vara bekymrade av att du blir alltför beroende av "internetaktiviteter" istället för att vara ute, umgås, göra andra saker.
Det betyder naturligtvis att de bryr sig om dig och vill att du ska utvecklas bra. Men de kanske inte förstår dig på riktigt. Till exempel att du tillbringar så mycket tid framför datorn för att du saknar vänner i den fysiska världen. Har du sagt det till dem? Inte för de ska se till att du får vänner, men de kanske får en annan förståelse för dig. Kan vara värt att prova.
Om ni börjar tala med varandra om hur jobbigt det är för dig att inte ha vänner kan dina föräldrar förstås säga: ju mer tid du sitter framför dator desto mindre har du möjligheter att träffa andra. Och det är i och för sig sant.
Jag tycker att ett sådant samtal ändå kan mynna ut i att ni lägger upp ett tidsschema ungefär enligt den modell som jag bifogar här. Då ser dina föräldrar att du är beredd att ta ansvar och kontroll över ditt "internettande" och de blir lugnare.
Vet du, föräldrar kan faktiskt ha synpunkter på om man hänger för mycket med kompisar i den fysiska världen istället för att plugga eller träna eller vad det nu är som föräldrarna anser vore bra för barnets utveckling. Skärmtid är en invecklad konflikt nuförtiden i de flesta familjer. Man hittar lösningar och kompromisser bara om man i lugn och ro talar med varandra, överväger varandras argument och gör överenskommelse.
I annat fall blir det bara bråk och dålig stämning. Försök med det jag föreslår.
Sedan har vi det andra problemet och det är att du inte har några vänner. Det är självklart ett problem för att ensamhet är en hemsk känsla. Jag vet inte hur det kommer sig att du inte hittar några kompisar i skolan. Men jag vet att många killar i din ålder har svårt att hänga ihop med andra.
Kan du tänka dig att gå till skolkuratorn och rådfråga?
Kan du tänka dig att gå till ungdomsmottagningen där det finns behandlare som väl känner till problemet med brist på kompisar och kan hjälpa dig med tips och råd?
Sedan finns det en nätsida som heter killfragor.se. Där kan man chatta anonymt om sina problem.
Men nu är vi nästan tillbaka på ruta ett. En del av mina förslag kräver att du har tillgång till internet. Visa mitt mejl för dina föräldrar så att de ser att internet är nästan en nödvändighet numera för olika kontakter (förresten antar jag att en del av dina skoluppgifter också kräver sökningar på nätet).
Därmed har vi kommit tillbaka till det viktigaste: diskutera lösningar med dina föräldrar.
Tillgång till internet är nästan en förutsättning i dagliga livet för oss. Men att spela obegränsat eller hänga på nätet på olika och inte alltid lämpliga sidor är en annan sak.
Ni ska klargöra vad som är rimligt, vad som är nödvändigt och vad som behövs för dig för att ha andra aktiviteter och skaffa kompisar utanför den virtuella världen.