Tror jag har ADD
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Mår väldigt dåligt och har gjort det i ca 2-3 år, men vet inte riktigt varför. Har aldrig pratat med någon om detta för tycker bara att det skulle kännas som att ingen förstår. Har det väldigt jobbigt i skolan med att komma igång med uppgifter, lyssna mm. Tror även att jag har ADD också. Men mina föräldrar tror inte det och tycker inte att jag ska göra någon utredning. Vad ska jag göra? Tacksam för svar!

BUP svarar:
Hej!
Vad bra och modigt av dig att du pratat med dina föräldrar om hur du tycker att det fungerar i skolan.
Om du skulle fråga din mentor eller någon annan lärare som känner dig väl - vad tror du de skulle säga? Delar de samma bild? Har dom sett att du har svårt med det du beskriver i ditt brev? Det är viktigt att skolan får reda på dina funderingar runt svårigheter med att koncentrera dig.
Kraven ökar ju i skolan ju äldre man blir. Man får svårare och mer omfattande uppgifter. Om du känner att du får svårare att hänga med är det inte konstigt.
Inte konstigt alls att det skulle kunna vara en anledning till att du mår dåligt.
Jag fick en idé och funderar på om det skulle vara möjligt att din mentor eller skolkurator skulle kunna hjälpa dig. Det kanske är möjligt att skolan är med på ett möte med dina föräldrar och ger sin bild av hur du fungerar på lektionerna och på rasterna.
Om din mentor, eller någon annan lärare, skulle ge sin syn på hur det fungerar i skolan skulle kanske dina föräldrar ändra inställning och fundera på en utredning. Skolans syn på saken är viktig. Dina åsikter också.
Vet inte om det är någon tröst för dig men jag träffar många ungdomar i mitt arbete på BUP och som berättar samma historia. Att de sitter i skolbänken och funderar på vad fick vi för uppgift. Att de har svårt att komma igång. Att de tappar fokus då det blir långa genomgångar.
Om det är så för dig kan det kännas väldigt stressande och påverka hur du mår.
Lycka till och tack för ditt brev.